Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Došlo do redakce

    Vladimír Merta + Dobrá úroda: Stará!

    Galén, edice Šumák No. 3, 76:31 min.

    Dosud nevydané nahrávky písničkáře Vladimíra Merty z konce osmdesátých let, kdy spolupracoval s rockovou skupinou Dobrá úroda. Tvořili ji – vedle Merty – bratři Václav a Jiří Veselí (g a bg), houslista Jan Hrubý a bubeník Jiří Chlumecký. Za dobu zhruba jednoho roku existence odehráli jen několik koncertů, v Praze, v Bratislavě, na festivalu v Lipnici nad Sázavou či na 2. Ekofestivalu v Litoměřicích. Právě z Litoměřic (9. 9. 1989), z pražského Rockfestu 1988 a z koncertu v Divadle Spejbla a Hurvínka 15. listopadu 1989 (!) pocházejí vydané nahrávky. Dobrá úroda se v té době – jednalo se o velmi silné, vyzrálé tvůrčí období Merty i bratrů Veselých – do studia k nahrávání bohužel nedostala, až v letech 2010–2012 muzikanti rekonstruovali tehdejší repertoár a natočili album Nikdo v zemi nikoho. Ze čtrnácti skladeb tohoto alba jich znovu nahráli sedm. Aktuálně vydané album obsahuje v podstatě veškerý tehdejší repertoár skupiny. Najdeme na něm jak jízlivé, ironické komentáře doby, dnes už trochu nepochopitelné a působící lehce anachronicky, Nekrytý šek (I’m Czech!) či Velkej Mimoň, ve kterých se Merta stylizuje do role venkovského křupana, tak Mertovu písňovou „klasiku“ z let sedmdesátých – Ticho, Mistr Jin a Mistr Jang nebo Madonna Decibella, což jsou dodnes jeho nejsilnější skladby. Rockový kabát všem písním sluší a je možná škoda, že Merta tímto směrem dále nepokračoval. Vlastně se svým způsobem jedná o podobnou tvůrčí periodu, jakou prožil Mertův vzor Bob Dylan se skupinou Band. Oba ji tak trochu zahodili… Ještě že existují aspoň tyto dobové nahrávky. Kdo sleduje tvorbu českého folku a rocku, neměl by si je nechat ujít.hul

    Bobeš & Band: Bilance

    Guerilla records, 72:28 min.

    Josef „Bobeš“ Rössler, veterán české undergroundové scény (nar. 1956), kytarista, zpěvák, hráč na klávesové nástroje, skladatel a textař, autor memoárů Obraz doby (Pulchra, 2009) a před listopadem 1989 člen skupin Dr. Prostěradlo Band, B-band či Plastic People a – po roce 1989 – DG 307, vydal své první autorské CD. Má skvělý zvuk, drive a – především – rockovou přímočarost a syrovost. Obklopen čtyřmi o generaci či víc mladšími muzikanty nabízí bilanci své dlouholeté tvorby. Album obsahuje šestnáct skladeb, mezi nimiž jsou jak písně z konce sedmdesátých let, včetně proslulých Vysočan Ivana Bierhanzla na text Františka Hrobníka Nováka, které hrál se skupinou Dr. Prostěradlo band, tak skladby z devadesátých let i nejnovější. Atmosféra celého alba je undergroundově drsná a rockově přímočará, zvukově hutná, což je dáno jak osobností autora, tak sehraností jeho Bandu a zažitým repertoárem (včetně slavného St. James Infirmary v angličtině) na stovkách koncertů. Pro mnohé bude toto CD objev, který by si zájemce o českou rockovou hudbu (nejen underground) neměl nechat ujít.hul

    • Autor:
    • Publikováno: 3. března 2018

    Komentáře k článku: Došlo do redakce

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,