Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Dávám židli do kruhu, tančím a zpívám

Vítáme Vás na čtvrtém autorském muzikálu našeho gymnázia. Minulé muzikály byly velice úspěšné, ale dnes to bude něco nezapomenutelného. Po měsících tvrdé práce Vám konečně představujeme muzikál s názvem Židle v kruhu. (z informačního letáčku k muzikálu)

Soukromé pražské Gymnázium Evolution Jižní Město uvedlo ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví (NUDZ) ve dnech 10. a 17. ledna v pražském Divadle Broadway dvě odpolední a dvě večerní představení muzikálu Židle v kruhu. Ten doprovází mezinárodní kampaň na podporu diskuse o duševním zdraví s názvem Dávám židli do kruhu, jejíž podstatou je sdílet na facebooku nebo instagramu svou fotku s židlí a popiskem ♯davamzidlidokruhu nebo ♯iaddmychairtothecircle. Kampaň si získala velkou popularitu nejen mezi slavnými herci, sportovci a dalšími mediálně známými osobnostmi, ale své fotky s židlí přidala také velvyslankyně Velké Británie v České republice Jan Thompson nebo dánský velvyslanec Christian Hoppe. Kampaň je spojená také s možností zaslat finanční podporu přímo na konto NUDZ, pro nějž ke dni posledního představení studenti získali, společně s výtěžkem ze vstupného, celkem 209 987 Kč.

Dávám židli do kruhu… Zdeněk Svěrák. FOTO archiv

Do příprav, propagace a realizace muzikálu se zapojila více jak stovka stávajících nebo bývalých studentů tohoto všeobecného gymnázia, přičemž desítky jich vystoupilo přímo na jevišti po boku svých učitelů. Hlavní autorský tým tvoří zaměstnanci školy a tři externisté.

Osou děje je terapeutické sezení v psychiatrické léčebně za účelem léčby amnézie spojené s pojmem „škola“. Účastní se ho ředitel školy, školní inspektor, školník, dva studenti, studentka a dvě dlouhodobě hospitalizované dospívající dívky neboli „paka“.

FOTO archiv GEJM

S  výpověďmi pacientů se vracíme zpět v čase do školy, kde proběhla vzpoura studentů proti dnes již zastaralému modelu výuky v podobě „drilování a učení nazpaměť bez skutečného pochopení“. Všichni studenti začali organizovaně spolupracovat: vyhledali si na internetu zajímavosti k právě probíranému tématu a společně bombardovali učitele otázkami, na které nemohli znát odpovědi. Studenti tedy byli „chytřejší“ než učitelé, kteří se ve skutečnosti vůbec nedostali ke slovu. Báli se chodit do třídy a raději utíkali do lesa. Neučilo se, nebyly písemky a konečně žádné špatné známky! Tento model fungoval až do chvíle, kdy přišel do školy inspektor. Dvojice studentů, známých šikanátorů, se rozhodla zavděčit zoufalému řediteli a uvést situaci do původního stavu výměnou za roční stáž v Austrálii. Při laborkách se šikanátoři postavili proti zbytku třídy, chemikářka této situace využila a s oznámením Když tady nemůžu učit já, tak nikdo! vyhodila školu do povětří!

FOTO archiv GEJM

Obratně napsaný scénář nepostrádá situační i jazykový humor, napětí, milostnou zápletku a intertextuální odkazy. Do představení je vřazena také krátká němá groteska Jak zabít inspektora nebo zpravodajství televize GEVO. Reprodukovanou hudbu, v úvodu živě doprovázenou třemi hráči na violoncello, nahrál velmi kvalitně školní orchestr. Sled typicky muzikálových melodií efektně narušuje úryvek z předehry k Bizetově Carmen nebo nově otextovaná Habanera, ve které se hádá chemikářka s rebelkou Fidelou a sborem studentů.

Zpěvem i herectvím nad všemi ostatními dominuje v roli ředitele Tomáš Kučera, učitel výtvarné výchovy a dějin umění, mimo jiné také režisér, spoluautor scénáře k muzikálu a jeho výtvarné složky. Profesionálně vystupuje také bývalý student Víťa Bogač v roli terapeuta, učitel chemie Lukáš Pánek (školní inspektor) nebo bývalá učitelka českého jazyka a hudební výchovy Blanka Haisová (chemikářka). Za své pěvecké i herecké výkony se ale nemusí stydět ani ostatní představitelé hlavních rolí. Naprosto přirozeně působila dvě „paka“, která svými bláznivými průpovídkami a pohybovým neklidem vtipně odlehčovala závažné výpovědi pacientů v kruhu.

FOTO archiv GEJM

Choreografie je chytře přizpůsobená pohybovým dovednostem desítek studentů zpívajícího nebo tanečního sboru i menšímu počtu „sólistů“. Sbory místy jen dotvářejí scénu jako „živé kulisy“ nebo gesty decentně ilustrují texty písní. Tanečně rozpohybované sekvence pak efektně oživují a akcentují vybrané písňové pasáže. Vedle dominující moderny se objevují také náznaky valčíku, rokenrolu nebo mamba.

Scénu tvoří pouze zadní prospektu místěný na točně, což umožňuje snadné proměny prostředí léčebny a školy, a dvě neutrální boční sufity s oknem a dveřmi. Z rekvizit pak samozřejmě školní lavice a židle. Na tomto místě je třeba vyzdvihnout skvělou koordinaci studentů při velmi rychlých proměnách scény, po výbuchu školy pak vystupňovanou až do sledu několikasekundových živých obrazů následků této katastrofy.

FOTO archiv GEJM

Díky zkušenému pedagogickému vedení a velké motivaci studentů působí inscenace celkově velmi pozitivně a (téměř) profesionálně.

Gymnázium Evolution Jižní Město ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví (NUDZ) – Pavel Mokrejš, Michaela Šleglová, Tomáš Kučera, Pavel Mokrejš, Jan Volt: Židle v kruhu. Námět Pavel Mokrejš; texty písní Michaela Šleglová, Tomáš Kučera, Pavel Mokrejš; hudba Jan Volt; choreografie Jurij Kolva; hudební nastudování Lenka Vašátková, Karolína Janečková; kostýmy a scéna Lenka Bačkovská, Doris Růžičková, Lenka Nováková, Tomáš Kučera; scénář Pavel Mokrejš, Tomáš Kučera; režie Tomáš Kučera. Premiéra Divadlo Broadway, Praha 10. 1. 2017.

  • Autor: Libuše Hronková
  • Publikováno: 11. února 2017

Komentáře k článku: Dávám židli do kruhu, tančím a zpívám

  1. Marian Bartl

    Byla to pecka!
    Sice to stálo celý tým spoustu úsilí a zkoušek, ale oprávněně si to zasloužilo „standing ovation“. Všechna čest a klobouk dolů, jaké představení dokázali „neherci“ připravit!

    15.02.2017 (1.12), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,