Zprávy

Nominace Thalie - alternativní divadlo

DN

Anežka Hessová v inscenaci Můj Hood
Foto: archiv Collective Coller

Sára Arnstein za performerský výkon v inscenaci Wonderland, Ufftenživot a Studio ALTA, Centrum nezávislej kultúry Záhrada – Banská Bystrica, Eliadova knihovna Divadla Na zábradlí

Performerka vytvořila v inscenaci Wonderland činoherně-pohybovou scénickou úvahu na téma touhy vymanit se ze závislosti na moderních technologiích a být chvíli sama se sebou. Talentovaná performerka vede introspektivní monolog či interaguje se svým telefonem, ale také přímo oslovuje publikum, tančí, zpívá, animuje určité objekty nebo „jen tak“ pobývá v prostoru. Její jevištní existence je neokázalá, přirozená, elektrizující.

Anežka Hessová za roli Anežka v inscenaci Můj Hood, Collective Coller & Studio Citadela, Praha

Umělkyně vypráví v inscenaci Můj Hood vlastní příběh o dětství v Praze, dospívání v zahraniční cirkusové komunitě a o návratu do Česka, kde se setkává s dávnou kamarádkou. Každá z nich získala zkušenosti, které jsou pro tu druhou často těžko pochopitelné. Vyprávění doprovázené sérií performativních, tanečních, akrobatických a hudebních čísel je výrazně stylizované, působí sugestivně, nepateticky. Výkon všestranné performerky je přes svou autentičnost plný vnitřní poezie a křehkosti.

Eliška Mesfin Boušková za roli Eliška v inscenaci Jak vytáhnout kořeny, Jihočeské divadlo České Budějovice (Malé divadlo)

Monodrama Jak vytáhnout kořeny zpracovává neobyčejný životní příběh herečky Elišky Mesfin Bouškové, která se (nejen symbolicky) vydala hledat – a našla – své etiopské předky. Vzniklo jako interaktivní performance pro základní a střední školy a hraje se většinou přímo ve třídách, takže protagonistka je s publikem v přímé akci a dialogu. Kreativně využívá nejen své přirozené schopnosti bezprostředního vyprávění a umění rychlé improvizace, ale zahrnuje také tanec, zpěv nebo hru s předmětem.

Martin Talaga za performerský výkon v inscenaci PiNKBUS slovenský a žiadny iný, PiNKBUS, Praha

Dlouhodobě v Praze tvořící slovenský tanečník, choreograf a performer, se tentokrát jako drag queen v projektu PiNKBUS slovenský a žiadný iný stylizuje do blonďaté femme fatale, v mnoha aspektech připomínající současnou ministryni kultury Slovenské republiky. V roli, která vyžaduje dávku odvahy, se pohybuje a chová spontánně, je po celý čas suverénní a autentický. Podle situace někdy přidává na excentričnosti, jindy je ironický či jízlivý. Vždy dokáže skvěle navázat kontakt s návštěvníky, které svádí i provokuje.

Kolektiv účinkujících (Matyáš Dlab, Zdeněk Polák, Janet Prokešová, Zuzana Smutková, Pasi Mäkelä) za kolektivní performerský výkon v inscenaci  Headbanger,  Terén, D’epog

V expresivní hudebně-taneční show Headbanger plné dynamických rytmů, zpěvu, fyzického jednání a tance s výraznými výtvarnými efekty překračuje kolektiv performerů a performerek (Pasi Mäkelä, Zdeněk Polák, Janet Prokešová, Zuzana Smutková) s hudebníkem Matyášem Dlabem hranice jeviště a přelévá performanci do bizarními situacemi propleteného dění v celém prostoru. Vytváří divoké reje tanečních, pěveckých a fyzických sólových i skupinových čísel, jež se často nečekaně vyjeví a následně zmizí v davu přítomných.

Širší nominace

Marta Ljubková za herecký výkon v inscenaci Špioni (Divadlo NoD Roxy, Praha)

Pasi Mäkelä za performerský výkon v inscenaci FUGK (Terén, Brno)

Philipp Schenker za herecký výkon v inscenaci Wandervogel (Alfred ve dvoře, Praha)

Lucie Tomsa za performerský výkon v inscenaci Lekce s Jane (Lucie Tomsa a Divadlo 3+kk, Brno)

Všichni účinkující za kolektivní výkon v inscenaci 27 litrů umělý krve (Janek & Natálka & kol., Divadlo NoD Roxy)

 

Schválila odborná porota ve složení:
Kateřina Rathouská (předsedkyně poroty), Roman Černík, Vladimír Hulec, Petra Janák Zachatá, Petr Pola, Jana Soprová, Tomáš Suchánek

Divadelní noviny

Přihlášení