Zprávy

Od sirény k medvědímu řevu: 25 let Orchestru BERG v experimentu a odvaze

Veronika Bednářová

Šestnáctiletí studenti jednoho pražského gymnázia sedí v zaplněném hledišti divadla Alfred ve dvoře a ptají se. Ptají se trošku nesměle, nechtějí klást „naivní“ otázky, ačkoli hudební skladatel Petr Hora a režisér Jiří Adámek Austerlitz, zakladatel divadelní skupiny Boca Loca Lab, je povzbuzují, že blbé dotazy neexistují. Právě skončila inscenace Předřeč šelmy, projekt realizovaný s Orchestrem BERG. Jenže jak mluvit o prvním setkání se světem „soudobé vážné hudby“? A navíc o setkání s divokým zvířetem, o něčem v nás, co ani neznáme?

 

Rezonance na pěší vzdálenost, originální kompozice Jana Trojana pro žestě a elektroniku v choreografii Nataši Novotné - 420PEOPLE, Orchestr Berg, 2016
Foto: Pavel Hejný

Studenti jsou zatím tišší, i když se během představení občas smáli či si něco špitali. Není divu: viděli inovativní hodinovou hudebně-divadelní kompozici podle autobiografické knihy Věřit v šelmy francouzské antropoložky Nastassji Martin, která přežila srážku s medvědem. Dramaturgie Orchestru BERG se neobvyklých, bolavých či hlubokých témat dotýká často – od osobního traumatu přes otázky identity až po environmentální problematiku. Inscenace Předřeč šelmy navíc ukazuje, jak může moderní orchestr přirozeně fungovat jako určující, zásadní součást divadelního procesu...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení