Frankenstein jako jasnozřivé memento a etický apel na tvůrce
Petra Ježková
Prorocký román Mary Wollstonecraft Shelley Frankenstein aneb Nový Prométheus (1818), jenž klade otázku po konsekvencích velkých výtvorů, se stal kultovním dílem popkultury a dodnes přitahuje umělce magnetickou silou – divadelníky nevyjímaje. Není divu, frankensteinský mýtus jako metafora stvoření, které se může vymknout kontrole, ale také jako etické memento připomínající tvůrci odpovědnost za jeho dílo a starost o stvořené, je v době pokročilých experimentů na poli genetického inženýrství, umělé inteligence a prudkého rozvoje technologií stále aktuálnější.

V současném českém divadle lze v posledních letech sledovat amplitudu tématu; vedle volně souvisejících uměleckých počinů se vyrojilo hned několik frankensteinovských inscenací: Jakub Maksymov nastudoval Frankensteina v Komedii (premiéra 6. června 2024), Lukáš Bouzek v Těšínském divadle Bajka (premiéra 30. srpna 2024), broadwayský muzikál Mladý Frankenstein autorů Mela Brookse a Thomase Meehana má v režii Petra Gazdíka na programu Východočeské divadlo v Pardubicích (premiéra 13...
Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.
Chci předplatné
10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty