Recenze

AI si se Zábradlím rozumí. Možná až moc

Josef Chuchma

Nejzvláštnější dojem, který jsem si odnesl z inscenace Ej Áj Divadla Na zábradlí, spočíval v tom, že kus, na němž se podstatnou měrou podílela AI, umělá inteligence, konkrétně jazykový model ChatGPT, se až tolik neliší od řady titulů, které má či měla tato pražská scéna na repertoáru. Zejména pak těch, pod něž se podepsal – stejně jako pod Ej Áj – její kmenový režisér Jan Mikulášek. Mimochodem: Z rovné dvacítky titulů, které divákům nabídl programový list Zábradlí na poslední dva měsíce loňského roku, jich Mikulášek režíroval plný tucet, z toho u osmi z nich byl nějakou měrou i spoluautorem textu, ať již šlo o dramatizace, anebo o přímý autorský vklad.

Z inscenace Ej Áj
Foto: KIVA

AI si se Zábradlím rozumí. Možná až moc   JOSEF CHUCHMA   Na konci února 2021, v tíživém pandemickém čase, vzbudil na české scéně značný ohlas experiment Švandova divadla. Tehdy se uskutečnila online premiéra inscenace AI: Když robot píše hru. Text hry vznikl coby připomenutí jednoho sta let od uvedení Čapkovy hry R.U.R., v rámci výzkumného projektu THEaiTRE a ve spolupráci Švandova divadla a Ústavu formální a aplikované lingvistiky Matematicko-fyzikální fakulty UK...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení