Když minulost vstoupí do scénáře
Veronika Bednářová
Dánsko-norský režisér a scenárista Joachim Trier natočil nový film, Citovou hodnotu, a potvrdil tak pozici jednoho z nejvýraznějších režisérů současného evropského festivalového proudu. Karlovy Vary, kde film letos uvedl jeho mužský protagonista Stellan Skarsgård, mohou tento úspěch brát jako částečně vlastní, protože právě zde Trierova kariéra před dvěma dekádami nastartovala: měl ve Varech světovou premiéru svého debutu Repríza. Před čtyřmi lety i u nás rezonoval jeho obrovský komediální hit Nejhorší člověk na světě, tentokrát ale přichází s mnohem silnějším autorským kalibrem – Citová hodnota si z letošního festivalu v Cannes odvezla Velkou cenu, zažila tam 19minutový potlesk vestoje a i jinde v Evropě se těší velké pozornosti.

Některé filmy se nesnaží ohromit rozmachem, ale tichou přesností. Joachim Trier v Citové hodnotě vnímavě pozoruje chování dospělých členů rozbité rodiny v okamžicích, kdy se minulost láme v přítomnost. A podobně jako v Nejhorším člověku na světě nebo Repríze nevypráví o tom, co se stalo, ale o tom, co to s lidmi udělalo. Citová hodnota představuje zašlou režisérskou hvězdu Gustava (Stellan Skarsgård), který se po smrti své ženy po letech vrací do Osla, aby své odcizené dceři, renomované divadelní herečce Noře (Renate Reinsve), nabídl hlavní roli v rodinném filmu, kterou napsal přímo pro ni...
Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.
Chci předplatné
10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty