Nejisté, nebo trvalé světy?
Jiří Machalický
V pražské Kunsthalle je k vidění výstava nazvaná Persistent Worlds Alice Bucknell z Los Angeles. Zabývá se videohrami, v nichž se otevírají různé možnosti budoucnosti a v nichž se lidská imaginace doplňuje s umělou inteligencí. Každý z návštěvníků a návštěvnic může vstoupit do tohoto světa, ve kterém se prolíná nevyčerpatelná fantazie s rafinovanou logikou. Bucknell tak patří k těm, kdo přispívají k tomu, že se videohry stávají umělecky hodnotnými díly a dostávají se do uznávaných veřejných i soukromých sbírek.

Název Persistent Worlds (Trvalé světy) pochází z oblasti her pro více hráčů, kde se virtuální prostředí neustále vyvíjí, i když nikdo zrovna nehraje. Čtyři představené projekty z posledních dvou let naznačují, že „nové světy“ nejsou pouhým zrcadlem skutečnosti, ale také ji ovlivňují či vysvětlují a upozorňují na vztahy, které bychom jinak nemohli postřehnout. Video Staring at the Sun (Díváme se do Slunce, 2024–2025) provází diváky zdánlivě nesouvisejícími krajinami a přináší vize vědců, kteří sledují vývoj klimatických systémů v závislosti na slunečním záření...
Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.
Chci předplatné
10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty