Přesahy
ZPRÁVA: Metropolitní opera hlásí osm nových představení v přímém přenosu
DN
Nadcházející operní sezóna nabídne v kinech celkem osm exkluzívních představení z produkce Metropolitní opery v New Yorku: obnovená nastudování klasických děl Bohéma, Arabella, Andrea Chénier a Evžen Oněgin, nové produkce se dočká Belliniho Náměsíčná, Puritáni a Wagnerův Tristan a Isolda. Velmi očekávaná je také nová premiéra současné opery skladatelky Gabriely Leny Frank Poslední sen Fridy a Diega.
Nadine Sierra jako Náměsíčná, foto AerofilmsV. Bellini: Náměsíčná (nová produkce)
Nadine Sierra sklízí v Metropolitní opeře nadšené ovace. Diváci The Met: Live in HD už ji měli možnost vidět v Gounoudově Romeovi a Julii, Verdiho Traviatě či Donizettiho Lucii di Lammermoor. V letošní sezóně 2025/26 se chystá zdolat další vrchol sopránového repertoáru v roli náměsíčné Aminy, která si získá srdce a sympatie nejen operního publika v Belliniho dojemném příběhu o ztracené a znovunalezené lásce. Rolando Villazón, slavný tenorista, který nyní sklízí stejné úspěchy na poli operní režie, se rozhodl ponechat děj opery ve švýcarských Alpách, ale využívá motivu náměsíčnosti k tomu, aby zkoumal i citový a psychologický terén lidské mysli. Tenorista Xabier Anduaga se představí jako Aminin snoubenec Elvino, sopranistka Sydney Mancasola jako její sokyně v lásce Lisa a basista Alexander Vinogradov ztvární roli hraběte Rodolfa. Jedno z nejpůvabnějších děl operního repertoáru bude 18. října 2025 řídit maestro Riccardo Frizza v přímém přenosu ze scény newyorské Metropolitní opery.
G. Puccini: Bohéma (obnovené nastudování)
Dojemný děj a uhrančivá hudba: jedna z nejoblíbenějších oper na světě je stejně nadčasová jako tragická. Dokonalá výprava Franca Zeffirelliho nás z Metropolitní opery přenese do Paříže 19. století, kde Pucciniho přátelé a milenci zakoušejí na vlastní kůži radosti i strasti bohémského života. Sopranistka Juliana Grigoryan je křehká švadlenka Mimì a tenorista Freddie De Tommaso vášnivý básník Rodolfo. Orchestr řídí dirigentka Keri-Lynn Wilson a přímý přenos z Metropolitní opery do kin po celém světě se uskuteční 8. listopadu v 18:45.
R. Strauss: Arabella (obnovené nastudování)
listopadu se scéna Metropolitní opery promění v okázale elegantní Vídeň druhé poloviny 19. století, kde se odehrává Straussůvlíbezný milostný příběh a kam se rázem přenese diváctvo z celého světa. Působivé nastudování legendárního režiséra Otto Schenka by podle The New York Times „nemohlo být krásnější“. Titulní hrdinku a mladou šlechtičnu, která hledá lásku podle svých představ, ztvární sopranistka Rachel Willis-Sørensen, její sestru Zdenku zpívá v debutu okouzlující sopranistka Louise Alder a basbarytonista Tomasz Konieczny ztvární šarmantního hraběte, do něhož se Arabella zamiluje na první pohled. V roli Mattea se představí slovenský tenorista Pavol Breslik.
U. Giordano: Andrea Chénier (obnovené nastudování)
V Giordanově srdceryvné tragédii ztvární oblíbený polský tenorista Piotr Beczała ctnostného básníka Andreu Chénier, který se stane obětí intrik a agrese Velké francouzské revoluce. Jeho aristokratickou milenku Maddalenu di Coigny bude opět zpívat Soňa Jončeva, stejně jako v Giordanově Fedoře, která byla uvedena v přímém přenosu v sezóně 2022/23 a s níž tento operní pár sklidil nevídané ovace. Trojici hlavních postav uzavírá barytonista Igor Golovatěnko v roli Carla Gérarda, agenta jakobínské hrůzovlády, který zpečetí jejich osud. Strhující režii Nicolase Joëla podtrhne hra orchestru pod vedením hlavního hostujícího dirigenta Met Daniele Rustioniho. Přímý přenos se uskuteční 13. prosince 2025.
V. Bellini: Puritáni (nová produkce)
Jen málokteré dílo se vyrovná Belliniho Puritánům tolika krásnými melodiemi, koloraturou a virtuozní pěveckou akrobacií. 10. ledna uvidí diváctvo po celém světě přímý přenos Belliniho posledního mistrovského díla v novém nastudování Metropolitní opery po téměř padesáti letech. Uznávaný scénograf Charles Edwards s touto inscenací debutuje v silném a přesvědčivém gestu na poli operní režie. Pod vedením dirigenta Marca Armiliata se na jevišti Metropolitní opery sejdou čtyři vynikající pěvci a pěvkyně: sopranistka Lisette Oropesa a tenorista Lawrence Brownlee ztvární Elviru a Artura, milence jimž brání v lásce politické konflikty a rozbroje anglické občanské války, barytonista Artur Ruciński bude zpívat Ricarda, jenž je s Elvírou zasnouben proti její vůli, a basbarytonista Christian Van Horn se představí v roli Elviřina chápavého strýčka Giorgia.
R. Wagner: Tristan a Isolda (nová produkce)
Po letech nadšeného očekávání se v kinech po celém světě odehraje zásadní operní událost, 21. března bude obdivuhodná sopranistka Lise Davidsen zpívat jednu z nejslavnějších a nejvýznamnějších rolí oboru dramatického sopránu, irskou princeznu Isoldu ve Wagnerově transcendentním rozjímání nad povahou lásky a smrti. Michael Spyres, interpret hrdinského tenoru, se po jejím boku představí jako láskou zpitý Tristan. Význam této události dále podtrhuje nové nastudování díla v režii Yuvala Sharona, který tímto v Metropolitní opeře debutuje a jehož The New York Times označily za „největšího operního vizionáře své generace“. Je také první občan USA, který režíroval operní inscenaci na slavném Wagnerově festivalu v Bayreuthu. Další prvenství spojené s touto událostí patří hudebnímu řediteli Met Yannicku Nézet-Séguinovi, který bude vůbec poprvé řídit Tristana a Isoldu na domovské scéně. Roli Brangäne si naopak zopakuje mezzosopranistka Ekaterina Gubanova, basbarytonista Tomasz Konieczny, který v Met sklidil velký úspěch v Bludném Holanďanovi a Prstenu Nibelungově, bude zpívat Kurwenala a výčet sólistů uzavírá basbarytonista Ryan Speedo Green, jehož čeká velmi důležitý debut v roli Krále Markeho.
P. I. Čajkovskij: Evžen Oněgin (obnovené nastudování)
Po mimořádně úspěšném debutu v Metropolitní opeře v titulní roli Pucciniho Madama Butterfly se sopranistka Asmik Grigorian vrací jako Taťána, hrdinka Puškinova slavného románu, jehož operní adaptaci může diváctvo po celém světě zhlédnout v přímém přenosu 2. května 2026. Světoběžníka Oněgina, který si svou lásku k Taťáně uvědomí příliš pozdě, ztvární barytonista Igor Golovatěnko. Působivá inscenace v režii držitelky ceny Tony Deborah Warner nabízí podle The Telegraph: „sugestivně promyšlené čtení Čajkovského poetické romance“.
G. L. Frank: Poslední sen Fridy a Diega (premiéra v MET)
30. května 2026 završí sezónu přímých přenosů z Metropolitní opery první operní dílo americké skladatelky Gabriely Leny Frank. Její hudební portrét slavné mexické malířské dvojice, Fridy Kahlo a Diega Rivery na libreto dramatika a nositele Pulitzerovy ceny Nila Cruze, se nese v duchu magického realismu a je vystavěn jako převrácený mýtus o Orfeovi a Eurydice. Sledujeme Fridu, v podání mezzosopranistky Isabel Leonard, jak na Den mrtvých opouští podsvětí a opět se setkává s Diegem, jehož zpívá barytonista Carlos Álvarez. Je všeobecně známo, že jejich vztah měl velmi výbušnou povahu, a když se na Den mrtvých setkají, opět krátce prožijí všechnu vášeň i bolest své lásky, aby pak dali zemi živých poslední sbohem. Hudební ředitel Yannick Nézet-Séguin řídí premiérové uvedení Gabrieliny opery, která se podle The New York Times vyznačuje „sebevědomou a bohatou hudební představivostí“ a podle Los Angeles Times „překypuje barvami a neotřelým rukopisem“. Nové nastudování inspirované Fridinými a Diegovými obrazy režíruje Deborah Colker, která je zároveň autorkou choreografie.
Předprodej a rezervace stávajících i nových abonmá odstartovala v pondělí 1. září. Stávající i nová abonmá jsou rezervovaná až do 14. září a je nutné si je do této doby také vyzvednout.
Prodej jednotlivých vstupenek začne v pondělí 8. září.
Zdroj náhledového obrázku (Evžen Oněgin) Aerofilms