Komentáře

Jak udržet divadelní soubor aneb Pocta Činoheráku

Kristina Žantovská

 

Je vůbec možné dnes vytvořit a udržet divadelní soubor? Moje přítelkyně, které je devadesát jedna let, byla jednou z prvních hereček pražského Činoherního klubu, který právě letos slaví 60 .let od svého vzniku. Často mně o atmosféře v souboru vyprávěla a já to poslouchala jako nějaké sci-fi z minulosti.  Velmi často se mě ptala, jak dokážeme udržet soubor, když herci hrají ve více divadlech, účinkují v televizi, ve filmu, dabují, moderují, figurují jako průvodci v cestopisných dokumentech po různých zemích, všelijakých televizních i kuchařských show, vědomostních kvízech a tak podobně. Ti, kdco tehdy tvořili soubor Činoherního klubu, fungovali v podstatě jako rodina, ve které panovala skvělá atmosféra. „Měli se rádi, přáli si. Občas někdo přišel s tím, že má kšeft, ale jinak bylo divadlo na prvním místě. Totálně na prvním místě.“ Bylo prý běžné, že se během představení herci schovaní v šálách dívali na výstupy svých kolegů, kterými se srdečně bavili stejně jako publikum.

To společné bytí v divadle tehdy znamenalo především čas, dostatek času na to se sžít, nacítit na druhého, sehrát se a najít si v souboru svoje místo. Vzájemná znalost a důvěra pak uvolnilya prostor pro mimořádnou autenticitu. Každý večer vznikalo na jevišti něco živého a trochu jiného a to rozvolňování /narušování „nacvičené“ inscenace dávalo každému představení obrozující kvalitu. Tedy jakési permanentní a vědomé hraní na hraně – improvizace nejvyšší kvality – která  nediskvalifikovala výsledek, ale dávala svobodu, opravňovala a potvrzovala živou existenci právě na jevišti...

Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.

Chci předplatné

10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty

E-shop Divadelních novin
Divadelní noviny

Přihlášení