Šeptat, nebo řvát?
Kryštof Pavelka
Neumím včas naskakovat na trendy. Jako tiktoker bych se neuživil, tančil bych tanečky tři roky poté, co se na ně natřásaly šestnáctileté beauty influencerky, týpci, co ti zaručeně poradí s investicí do krypta, a paní stínová ministryně Alena z Brna. Seriál Severance jsem zatím neviděl, netuším, kdo vyhrál hru na oliheň, a nevím, jak chutná dubajská čokoláda. Zpoždění mívám i ve věcech podstatnějších než nejnovější hype na sociálních sítích. Třeba Vassu Železnovovou v Národním divadle, inscenaci provázenou přízní kritiky, nadšením fans tvorby Jana Friče i mimořádným entuziasmem všech účinkujících, jsem viděl den před derniérou. Ale snad mi zpoždění poskytlo odstup, věc potřebnou a v éře okamžitých reakcí a permanentní online hysterie vzácnou.
Přišlo mi, že ztišená, technicistní, studená, dekonstruovaná úvaha Jana Friče a jeho týmu o Gorkého textu, potažmo o rodině i byznysu v éře pozdního kapitalismu, trčí pět let po premiéře zvláštně do časů, které jsou všechno, jen ne studené a ztišené. Americký prezident předvádí na píseň YMCA chorošku, která vypadá, jako když na střídačku masturbuje dva žirafí samce, mezitím krachne ekonomiku, žvatlá jako král Ubu a přikazuje celému světu, aby mu líbal řiť...
Článek je placený.
Užijte si Divadelní noviny naplno a kupte si předplatné nebo se přihlaste.
Chci předplatné
10 čísel časopisu přímo do vaší schránky
Přístup ke všem článkům Online
Koupit jedno číslo na zkoušku
Slevy pro studenty