Divadelní noviny Aktuální vydání 17/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

17/2019

ročník 28
15. 10.–28. 10. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Pekelné dny PQ 2019 (No. 1)

    Ve dnech 6.- 16. června se v paláci na pražském Výstavišti odehraje mezinárodní scénografická výstava Pražské Quadriennale 2019 (či Prague Quadrennial). Od roku 1967 se do Prahy sjedou významní světoví scénografové už po čtrnácté.  Během 11 dnů se představí expozice ze 79 zemí, více než 800 umělců z celého světa a přes 600 performancí, workshopů a přednášek.  Nejen na Výstavišti, ale také v prostorách DAMU či v ulicích města budou k vidění performeři, oživující vytvořenou scénografii, nebo samostatně působící jako artefakty v prostoru.

     

    Zahájení PQ 2019 na Křižíkově fontáně na pražském Výstavišti. Foto Alžběta Jungrová

    Pryč je klasická scénografie, jak si jí pamatujeme z dávných PQ my pamětníci. V expozicích mnohdy narazíme na hyperrealistickou scénografii skutečnější než sama realita (stále oblíbeném trendem je pobouraná zeď, cihly jak ze skládky, hromady odpadků apod), že člověk váhá, vždyť tohle přece… Ale vývoj nelze zastavit.

    Dalším výrazným trendem současnosti je skrývání. To znamená, že návštěvník musí pátrat, kde jsou vlastně ty scénografické nápady schovány; mnohdy je třeba si nasadit 3D brýle, jindy nahlížet škvírami do krabiček a domečků, procházet umělým labyrintem,  mačkat knoflíky či dokonce otevírat rakve (mimochodem hřbitov derniérovaných inscenaci na symbolickém „divadelním hřbitově“ v Mrtvém moři v izraelské expozici byl jeden z nápadů, které jistě nezapadnou).

    Jednou z atrakcí je Virgin, odkazující k lidové tradici mýtům. Panny jsou prý jediné bytosti, které dokáží zkrotit jednorožce, a jejich krev je léčivá. Takovou živou pannu lze vidět v dánské expozici. Foto Alžběta Jungrová

    Čerstvější nápady byly k vidění v levém křídle, ve studentské sekci (právě tu doporučuji k návštěvě především). A úplně nejatraktivněji vypadá expozice Fragmentů, jednotlivých artefaktů z díla několika legendárních scénografů, umístěné v Lapidáriu Národního muzea mezi barokními sochami.

    Do některých expozic měli návštěvnícui možnost vstoupit. Foto Alžběta Jungrová

    Středečním prologem PQ 2019 bylo přivítání hostů u Křižíkových fontán, kde mohli přítomní diváci sledovat produkci pohybového divadla, propojenou s živou hudbou. Závěr patřil  červenému balónu, který čekal na to, až bude po slavnostních projevech vypuštěn (ale spíše jen popuštěn) na znamení zahájení PQ 2019.   Uvítání hostů PQ v angličtině se ujaly ženy – náměstkyně ministra kultury ČR pro řízení sekce živého umění JUDr. Kateřina Kalistová a Ing. Pavla Petrová, ředitelka Divadelního ústavu. Po vypuštění balónu se výstavy v obou křídlech paláce otevřely pro odbornou veřejnost, která si v pozdních večerních hodinách mohla prohlédnout (a někdy i vyzkoušet) jednotlivé expozice.

    Součástí prologu k PQ byla živá produkce nonverbálního divadla. Foto Alžběta Jungrová

    ///

    Více na i-DN:

    PQ


    Komentáře k článku: Pekelné dny PQ 2019 (No. 1)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,