Divadelní noviny Aktuální vydání 14/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

14/2019

ročník 28
3. 9.–16. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 183)

    My v Brně víme, zač je toho loket a studenti Divadelní fakulty JAMU zřejmě také… Proto se do absolventského roku vtančili a vezpívali muzikálovým titulem s případným názvem – Zlatá brána otevřená.

    tucek-brana-poster-index

    Do pestrobarevné, blikající strakatiny zavěšených nápisů a letopočtů, hlásajících uplynulá zastavení dějinného toku v životě protagonistů, se studenti doslova vřítili… Byla to radostná událost. V závratném tempu řadili vedle sebe jednotlivé epizody příběhu o setkávání lidí, co propadnou touze „dělat“ muzikál.

    Orientovat se v bláznivém příběhu o podivném přátelství ke slávě se deroucího hudebního skladatele Franklina Sheparda (Robin Schenk) a scénáristy Charley Kringase (Ondřej Halámek) nebylo nijak jednoduché. FOTO archiv JAMU

    Orientovat se v bláznivém příběhu nebylo nijak jednoduché. FOTO archiv JAMU

    Věru, orientovat se v bláznivém příběhu o podivném přátelství ke slávě se deroucího hudebního skladatele Franklina Sheparda (Robin Schenk) a scénáristy Charley Kringase (Ondřej Halámek) nebylo nijak jednoduché. Herecké hvězdičky, tanečnice, tanečníci, moderátorka, manažer a komparzisté, provádějící rychlé jevištní přestavby vytvářeli hemžící roje podobné bzučícím včeličkám na česnech úlů. Vyznat se kdo z nich je kdo bylo mnohdy nad síly diváka. Škoda, že nikoho z tvůrců nenapadlo opatřit kostýmy jmény aktérů – jsem Charley Kringas, Mary Flynnová, Gussie Carnegieová, Beth, či Meg Kincaidová… Zrovna tak, jak to známe ze stadionů a dresů hráčů kopané.

    Tato výtka spadá na vrub scénáře, který staví příběh na retrospektivě rychle se střídajících dějových prostředí, značném množství přicházejících a mizejících postav a ansámblových tanečních i pěveckých „číslech“. Režie Hany Kovaříkové vedla herce k civilně realistickému projevu. Zapojením herců do častých scénických „přestaveb“ udržela vysoké tempo inscenace.

    Muzikál o tom - co znamená úspěch. Co všechno jsme schopni pro úspěch obětovat - byl hrán v české premiéře. FOTO archiv JAMU

    Muzikál o tom, co znamená úspěch, co všechno jsme schopni pro úspěch obětovat, byl hrán v české premiéře. FOTO archiv JAMU

    Scénu vytvářely pojízdné stoly různých velikostí. Dominantní bylo pódium – podlouhlý obdélník umístěný v pozadí všeho dění – s ryčnou kapelou LOS FLAMINGOS (Martin Konvička – klavír, Petr Kovařík – kontrabas, Antonín Mühlhansl – klarinet, saxofon, Petr Šupler – bicí.) Kostýmy byly barvité, až zrak přecházel. Nejvíce na sebe poutalo obutí dam. Scénu i kostýmy navrhl David Janošek.

    Muzikál o tom – co znamená úspěch. Co všechno jsme schopni pro úspěch obětovat – byl hrán v české premiéře. Přinesl příjemné zjištění, že studenti jsou vedeni k získání profesních dovedností potřebných pro jejich budoucí působnost na divadelních scénách. Dobře mluví, zpívají, pohybují se a tančí. Herecký prim hrál Ondřej Halámek v postavě Charley Kringase.

    Je dobře, že studenti měli možnost nastudovat světoznámý muzikál. FOTO archiv JAMU

    Je dobře, že studenti měli možnost nastudovat světoznámý muzikál. FOTO archiv JAMU

    Je dobře, že studenti měli možnost nastudovat světoznámý muzikál Stephena Sondheima – George Furtha a seznámit s ním milovníky muzikálové tvorby.

    Brno – Komín, 12. 9. 2016

     Divadelní fakulta JAMU / Divadlo na Orlí, Brno – George Furth, Stephen Sondheim Zlatá brána otevřená (Merrily We Roll Along). Hudba a texty: Stephen Sondheim. Libreto: George Furth. Český překlad: Alžběta Šáchová. Režie: Hana Mikolášková. Dramaturgie: Miroslav Ondra, Pěvecké nastudování, korepetice: Dada Klementová, Hudební nastudování: Martin Konvička, Choreografie: David Strnad, Scéna a kostýmy: David Janošek, Světlo: Václav Ryšavý, Tomáš Příkrý, Zvuk: Jan Mach, Dušan Souček, Produkce: Pavlína Spurná, Fotografie: Pavel Nesvadba. Osoby a obsazení: Franklin Shepard – Robin Schenk, Charley Kringas – Ondřej Halámek, Mary Flynnová – Kristýna Daňhelová, Gussie Carnegieová – Dagmar Křížová, Beth a Meg Kincaidová – Pavlína Palmovská, Joe Josephson a Bunker – Jonáš Florián / Marco Salvadori, Moderátorka a Dívka u konkurzu – Diana Velčická, Dory a Fotografka – Veronika Morávková, Jerry a Evelyn – Marianna Polyáková, Paní Spencerová a Ruth – Martina Pawerová, Mexičan a Oddávající – Miroslav Ondra j.h. / Filip Teller j.h. Chór: Ondřej Halámek, Kristýna Daňhelová, Dagmar Křížová, Pavlína Palmovská, Jonáš Florián / Marco Salvadori, Diana Velčická, Veronika Morávková, Marianna Polyáková, Martina Pawerová a Pavlína Spurná (understudy). Kapela LOS FLAMINGOS – Martin Konvička (klavír), Petr Kovařík (kontrabas), Antonín Mühlhansl (klarinet, saxofon), Petr Šupler (bicí). Hudebníci v nahrávce: Lukáš Oravec, Michal Cálik, Martin Konvička, Pavel Zlámal, Petr Ptáček, Petr Kovařík, Vít Matlocha. Česká premiéra 4. září 2016.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 183)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,