Divadelní noviny Aktuální vydání 5/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

5/2025

ročník 34
28. 5. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Zprávy

ZPRÁVY: Liberecký festival Anifilm 2025 zná vítěze, pokračuje ale dál

Šestidenní Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm vyvrcholil v sobotu 10. května slavnostním závěrečným ceremoniálem v aule liberecké univerzity, kde proběhlo předávání cen. Cenu v Mezinárodní soutěži celovečerních filmů pro děti a mladé publikum získal podprahově edukativní a hippiesácky rozverný snímek Život k sežrání české režisérky Kristiny Dufkové. Program letošního Anifilmu, včetně promítání vítězných filmů letošního 24. ročníku, však pokračuje ještě celou neděli 11. května.

Život k sežrání na motivy bestselleru francouzského autora Mikaëla Olliviera je snímek o dospívajícím klukovi Benovi, který má kapelu, velkou chuť k jídlu a zároveň prožívá první lásku. Režisérka Kristina Dufková na něm strávila 13 let práce, během nichž film s přestávkami vznikal. Do české distribuce vstoupil loni v říjnu a je stále k vidění v kinech.

Kristina Dufková, režisérka Života k sežrání. FOTO René Volfík, Anifilm

Porota Anifilmu ocenila Život k sežrání slovy: „(…) Film je se svým optimistickým vyzněním, zábavným přístupem a něžným koncem oslavou sebepřijetí a vnitřní síly. Režisérka společně s týmem výjimečně talentovaných animátorů a animátorek vytvořila svět plný života, výrazných postav a nápaditého vyprávění. Film je nejen úchvatným diváckým zážitkem, ale také nám připomíná, že vydat se na cestu k sebepřijetí rozhodně stojí za to.“

Cenu v mezinárodní soutěži celovečerních filmů pro děti a mladé publikum získal český Život k sežrání. FOTO Anifilm

V kategorii celovečerních filmů pro dospělé získal hlavní cenu bratrský režijní tandem Stephen a Timothy Quay za film Sanatorium na věčnosti, což porota zdůvodnila takto: „(…) Režisérské duo prostřednictvím umné kombinace loutek a živých záběrů vytváří nádherný, záhadný svět, kde je čas abstrakcí a smutek se zhmotňuje v nečekaných podobách. Rozvíjejí tak svou uměleckou vizi a vytvářejí svět, který je zároveň znepokojivý i uhrančivý. Film má krásný střih, silnou atmosféru a zanechá v nás přetrvávající pocit ztráty i úžasu. Filmová cesta do hlubin fantazie, která v nás podnítí touhu ponořit se do vlastních tajemství.“

V kategorii celovečerních filmů pro dospělé získal hlavní cenu bratrský režijní tandem Stephen a Timothy Quay za film Sanatorium na věčnosti. FOTO Anifilm

Další vítězové

V mezinárodních soutěžních sekcích se na letošním Anifilmu utkalo 10 celovečerních filmů, 34 krátkých filmů, 32 filmů studentských, 27 videoklipů, 17 abstraktních a nenarativních animací a sedm VR filmů. V mezinárodním klání soutěžilo také 15 počítačových her a nově i 12 her studentských.

V kategorii celovečerních filmů pro dospělé získal hlavní cenu bratrský režijní tandem Stephen a Timothy Quay za film Sanatorium na věčnosti, v kategorii krátkých filmů zvítězil italsko-francouzský snímek Hlasy sirén, za nímž stojí režisér Gianluigi Toccafondo. Ze studentských filmů porota vybrala film Bunnyhood z britské National Film and Television School, který natočila režisérka Mansi Maheshwari. V kategorii nenarativní a abstraktní animace uspěla a získala hlavní cenu americká režisérka Meejin Hong za snímek Záplava, který je svědectvím houževnatosti tvůrčího procesu, autorka jej vytvářela 10 let na pouhých 24 listech papíru. Cena za nejlepší videoklip cestuje do Argentiny, získala ji režisérka Jesica Bianchi za video k písni My Way elektro-poprockové skupiny Siamés. V kategorii VR filmů uspěl režisér Boris Labbé s filmem Ito meikjú, který vytváří zábavný, osobní a emocionální zážitek v kontemplativním labyrintu, v němž se rozmazávají hranice mezi vlastním já a okolním světem. V soutěži počítačových her v kategorii nejlepší počítačová hra pro děti zvítězila hra Snufkin: Melody of Moominvalley ze studia Hyper Games a cenu za nejlepší výtvarný počin v počítačové hře si odnáší hra Indika studia Odd Meter. V průběhu festivalu o jedné ceně rozhodli svým hlasováním i divačky a diváci. Jimi udělovanou diváckou Cenu Libereckého kraje získal film Hurikán českého režiséra Jana Sasky.

Zážitky letošního ročníku 

Anifilm i letos nabízí nejzajímavější novinky ze světové i české animované tvorby, v Liberci se koná pošesté; letošním tématem zůstává i dle vizuálu fenomén sci-fi. Tematika sci-fi se na festivalu samozřejmě objevila i ve snímcích starších, z nichž mnohé již nejsou běžně k vidění, jako je francouzská klasika Divoká planeta Reného Lalouxe, Chronopolis polského avantgardního animátora a režiséra Piotra Kamlera či japonský Ghost in the Shell, který režíroval Mamoru Ošii.

K nejočekávanějším titulům letošního festivalu určitě patří několikrát promítaný snímek Paměti z ulity (Memoir of a Snail) oscarového australského režiséra Adama Elliota, který byl před pár lety hostem Anifilmu. Animované drama, oceněné loni Velkou cenou na filmovém festivalu BFI London, je o outsiderech, outsiderkách i o tom, jaké nejistoty, deprese, smutek a traumata si nosíme na zádech „jako šneci“. Emocionálně velmi inteligentní film, pohybující se jako přesýpací hodiny mezi tragédií a komedií, si na Anifilmu vysloužil dlouhý potlesk.

K mým zážitkům letošního ročníku se překvapivě zařadil i civilní, nenápadný, znepokojivý britský snímek z roku 1986 Když vane vítr (When the Wind Blows) amerického animátora a režiséra Jimmyho T. Murakamiho; zaujal nejen tím, že původní hudbu složil Roger Waters a ústřední píseň složil a nazpíval David Bowie. Dojemný, pomalu plynoucí film má nadčasové téma: odehrává se během studené války v malém domku Jima a Hildy, když jejich pokojný život zasáhne atomová puma. Film náleží mezi stěžejní díla světové animace i pro unikátní kombinaci ploškové 2D animace a stop motion animace miniaturních objektů.

Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu získal již na slavnostním zahájení festivalu devadesátiletý výtvarník, grafik, karikaturista a autor filmových plakátů Vratislav Hlavatý, jež vtiskl podobu filmům Jiřího Brdečky, Genea Deitche či Michaely Pavlátové. Jeho výstava Šťastný vzduchoplavec české animace potrvá v Oblastní galerii Liberec do 10. srpna.

Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu získal výtvarník Vratislav Hlavatý. FOTO René Volfík, Anifilm

A dál? Dva tipy: poučné i výtvarně zajímavé bylo pralesní dobrodružství Divochů (režie Claude Barras), k nejzásadnějším filmům letošního ročníku pak patří Nejcennější náklad francouzského režiséra Michela Hazanaviciuse. Festival zvládl i AI, celodenní programy pro děti, sci-fi maraton seriálu Scavengers Reign i tradiční „mainstreamová“ promítání na libereckém náměstí E. Beneše. V programu Animami se prezentovala tvorba matek-animátorek, na úlohu žen ve filmu se zaměřila také již druhá kolekce Jejím pohledem. Festival nabízel prostor pro prezentaci a hraní soutěžních i jiných her v Game zóně, nechyběla škola animace, výstavy, koncerty a dabingové a ruchové studio. Letošní Anifilm, který navštívilo víc než 36 000 diváků, se zkrátka koná už tradičně bez velké okázalosti a stresu, a přitom s bezchybnou organizací.

 

 


Komentáře k článku: ZPRÁVY: Liberecký festival Anifilm 2025 zná vítěze, pokračuje ale dál

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,