Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Žonglování s mrtvolou

    Bratři v tricku přinášejí do českého nového cirkusu osvěžující prvek – humor. Václavu Jelínkovi a Adamu Jarchovskému začalo být dvoučlenné těleso časem těsné, spojili tedy své síly s režisérkou Veronikou Poldauf Riedlbauchovou. Prvním a oceňovaným výsledkem byla vančurovská humoreska Plovárna. Tím druhým je černá groteska Funus, která znovu dokazuje, že žonglování a akrobacie nemusí být nutně jen cirkusová čísla, ale také divadelní prvky nesoucí příběh stejně dobře jako repliky.

    Formální prostor pohřbu je ideální místo pro rozehrání bizarní grotesky FOTO PETER FABO

    Formální prostor pohřbu je ideální místo pro rozehrání bizarní grotesky FOTO PETER FABO

    Funus Bratrů v tricku je pokračováním Plovárny. Opět se tu kromě ústřední dvojice objevují další akrobaté, tentokrát hned tři, což umožňuje zaplnit fikční svět pohřbu slušnou řadou charakterů a situací. Rafička pomyslných vah se tak mírně stáčí na tu stranu, kde je napsáno divadlo, což ovšem prvky nového cirkusu nikterak neupozaďuje. Veronika Riedlbauchová jako autorka konceptu a režisérka znovu našla harmonii technických zručností a divadelního myšlení. A formální prostor pohřbu je ideální místo pro rozehrání bizarní grotesky.

    Když dva pohřební zřízenci žonglováním s jeho kostmi úplně rozhází nebožtíkovo tělo, přijde čas pro manželku (Klára Hajdinová), aby se s ním rozloučila. Rakev se ukáže jako ideální lože pro tento macabre dans ženy a jejího mrtvého milého (Mattia Comisso). Ze stojanu na smuteční řeč se rychle změní na tyč pro vášnivý pole dance milenky (Kristina Spirulina), která přišla rovněž uctít památku mrtvého. Dvě ženy na pohřbu muže samozřejmě nevěstí nic dobrého, což vyústí v celou řadu soubojů na zemi i ve vzduchu. Milenka je ovšem krásná a tak vábí všechny přítomné muže, nemůže tedy chybět ani kabaretní tanec u tyče se saky v duchu Moulin Rouge.

    V představení se tak žongluje, tančí u tyče, provádí se pozemní akrobacie a v duchu klasických novocirkusových inscenací se tu příliš nemluví a důraz je kladen spíše na pohybová vyjádření. Přesto když Adam Jarchovský v roli smutečního řečníka přednese krátký bizarní proslov, který graduje plamenným až inkvizitorským výbuchem na téma rozloučení těla a duše, představí se nový cirkus v novém šatě. Jako platforma pro svébytné autorské divadlo, jehož standardní výrazové prostředky nejsou dogma, ale prostorem pro experimentování s divadelním jazykem.

    Funus, stejně jako předchozí Plovárna, patří do kategorie projektů, ve kterých je důležitý děj, jednotlivá čísla jsou pak více či méně úspěšně využitá jako integrální součást vyprávění. Bratři v tricku navíc tíhnou k svéráznému humoru, jehož se nebojí ve své tvorbě hojně užít.

    Bratři v tricku: Funus. Režie Veronika Poldauf Riedlbauchová, výprava Ján Tereba, hudba Zuzana Patráková, Jakub Borovanský. Premiéra 27. dubna 2016 v Jatkách78.


    Komentáře k článku: Žonglování s mrtvolou

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,