Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2020

ročník 29
23. 6.–1. 9. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Zemřela Marie Rose Guiraud

    Foto archiv

    Marie Rose Guiraud

    10. 9. 1944 Oyably, Pobřeží slonoviny – 20. 4. 2020 Abidjan, Pobřeží slonoviny

    Ivorijská tanečnice a choreografka, ikona afrického tradičního tance.

    Byla nejen choreografkou a tanečnicí, ale také herečkou, zpěvačkou, dramatičkou, kostýmní výtvarnicí. Její nezaměnitelnou image vždy doprovázely doplňky z kauri mušliček, ať v podobě čelenky, náhrdelníku či umně vpletených ozdob do účesu. Stála u zrodu profesionálního tanečního umění v Pobřeží slonoviny. Uznání se jí dostalo nejen v Africe, ale také ve Spojených státech a v Evropě. Její jméno najdeme mezi padesáti nejváženějšími africkými ženami současnosti, jmenovanými OSN. Poctu legendě složil v březnu tohoto roku prestižní západoafrický festival MASA v Abidjanu.

    Foto archiv

    Když jí bylo devět měsíců, její umírající příbuzná ji nechtěně málem udusila. Upadla tehdy na čtyři dny do kómatu, jako zázrakem přežila, ale nehoda nezůstala bez následků. Mnozí novináři často zesměšňovali její fyzický vzhled, často slyšela, že je nejošklivější ženou Pobřeží slonoviny. S tím handicapem se musela v životě vyrovnat a  dařilo se jí to. Byla velmi otevřená, neustále se usmívala a rozdávala kolem sebe pozitivní energii a radost.

    Ve čtyřech letech byla zasvěcena do sakrálního tance. Byla vychovávána v tradici žen, které na pohřbech pláčou nad mrtvým. Jejich vystoupení ale nemají ponurý ráz, jsou naopak velmi dynamické, energizující. V Paříži a Liège pak vystudovala v šedesátých letech herectví, moderní tanec a muzikál. V sedmdesátých letech stála u zrodu první profesionální taneční skupiny v Pobřeží slonoviny Les Guirivoires, pomáhala formovat soubor Národního ivorijského baletu a založila také taneční školu EDEC. O svých choreografiích říkala, že to jsou „africké opery“, v nichž se potkává tradiční tanec se současným.

    Repro archiv

    Když ji v roce 1977 pozvali do Ameriky, aby zde šířila své taneční umění, žárlivá konkurence neunesla její úspěch, často na ni chodila různá udání. Netají se také tím, že jejím sponzorem byl sám prezident Pobřeží slonoviny Alassane Outtara, který ji vyzval k návratu z USA do Pobřeží slonoviny a financoval nejen letenky pro ni a jejího muže (amerického hudebníka McDonalda), ale například i operaci srdce, kterou podstoupila před dvěma roky, a další zdravotní výdaje.

    Měla velký smysl pro vyhledávání talentů. Mnoho dětí a mladých lidí v Abidjanu vytáhla přímo z ulice, ujala se spousty sirotků, které ve své škole nadchla pro tanec a hudbu. Vychovala na 2 000 žáků. Ačkoli sama děti neměla, všichni ji oslovovali „Maman Guiraud“ z respektu vůči jejím zásluhám, které neměly jen umělecký charakter.

    Foto archiv

    Byla jednou z dam, které změnily pohled západního světa na africký tanec. Společně se Senegalkou Germaine Acogny nebo Jamajčankou Elsou Wolliaston, i když každá z nich šla vlastní cestou, přesvědčily Evropu a Ameriku, že africký tanec není záležitost pro etnografy, nýbrž umělecká disciplína srovnatelná s tancem evropským nebo americkým.


    Komentáře k článku: Zemřela Marie Rose Guiraud

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,