Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Zemřela Iva Malinová

    FOTO archiv DJKT Plzeň

    FOTO archiv DJKT Plzeň

    Iva Malinová

    26. 8. 1947 Praha – 17. 5. 2016 Plzeň

    Dlouholetá sólistka opery DJKT v Plzni.

    Jejím otcem byl známý dirigent a hudební skladatel Jaroslav Malina, ve své době velmi známý autor skladeb populární hudby, především swingových. Rodinné prostředí mělo na její budoucí zaměření silný vliv. Vystudovala zpěv na pražské konzervatoři a Hudební fakultě Akademie múzických umění, byla žačkou Milady Jiráskové. Do plzeňského divadla ji angažoval v roce 1972 doktor Karel Vašata. V prvních sezonách často bývala alternantkou dlouholeté protagonistky souboru v mezzosopranovém a altovém oboru Libuše Neubarthové, ale velmi brzy se prosadila jako sólistka širokého pěveckého rozsahu a rejstříku s charakteristickou barvou a silnou emocionalitou výrazu obdařená navíc velmi výraznými hereckými schopnostmi.

    W. A. Mozart: Così fan tutte – Iva Malinová (Dorabella) – DJKT Plzeň 1977. FOTO archiv DJKT Plzeň

    V roli Dorabelly v opeře W. A. Mozarta Così fan tutte, DJKT Plzeň 1977. FOTO archiv DJKT Plzeň

    Šíři svých představitelských možností prokázala hned po svém nástupu. Její první rolí na plzeňské scéně byla postava Stěpanie Matutové v Pskoviťance Nikolaje Rimského-Korsakova a hned po ní následovala role, v níž mohla plně zúročit  své pěvecké a herecké kvality, Maddalena ve Verdiho Rigolettovi. Verdiho vystřídal Donizetti v kalhotkové roli Mattea Borsiniho v opeře Lucrezia Borgia, Mrs. Quickly ve Vašatově významné inscenaci Verdiho Falstaffa  a postavy v tehdy zhusta na plzeňské scéně uváděných operních novinkách, Poll v opeře Siegfrieda Matthuse Manželství je riziko a především Begonija v opeře Mladý lord Hanse Wernera Henzeho, v němž se úspěšně představil jako operní režisér dlouholetý šéf plzeňské činohry mimořádně múzický umělec Ota Ševčík.

    V titulní roli Bizetovy Carmen, DJKT Plzeň 1990. FOTO archiv DJKT Plzeň

    V titulní roli Bizetovy Carmen, DJKT Plzeň 1990. FOTO archiv DJKT Plzeň

    Již z tohoto stručného přehledu jejích prvních rolí je zřejmé, že blízká jí byla tvorba Giuseppe Verdiho. S vášnivou Maddalenou se později setkala znovu, a ve „svém živlu“ se ocitla i v postavách Ulriky v Maškarním plesu, kterou zpívala a hrála rovněž ve dvou různých inscenacích, Feneny v Nabuccovi, Azuceny v Trubadúrovi a princezny Eboli v Donu Carlosovi, která byla v roce 1996 jednou z jejích posledních rolí. Plzeňské angažmá opustila v roce 1997.

    Jako Kostelnička v Janáčkově Její pastorkyni, DJKT Plzeň 1993. FOTO archiv DJKT Plzeň

    Jako Kostelnička v Janáčkově Její pastorkyni, DJKT Plzeň 1993. FOTO archiv DJKT Plzeň

    Poprvé jsem ji viděl v Bizetově Carmen, byla pěvecky suverénní a herecky propracovaná do nejmenšího detailu. Byla vášnivá, koketní, sebevědomá, milující. Později, když jsem Ivu Malinovou viděl v dalších rolích, jsem si uvědomil, že právě neobyčejný herecký talent byl její velkou devízou, vzpomíná dramaturg opery Zbyněk Brabec, který s ní stával mnohokrát na jevišti coby sólista opery.

    Zemřela po dlouhé těžké nemoci.

    /Z webových stránek DJKT Plzeň a nekrologu Mojmíra Weimanna uveřejněném na portálu Opera Plus převzal a pro i-DN upravil hul/

    • Autor:
    • Publikováno: 17. června 2016

    Komentáře k článku: Zemřela Iva Malinová

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,