Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    VILA Štvanice

    VILA Štvanice je kulturní prostor v domě č. p. 858 na stejnojmenném pražském ostrově, který už dvě sezony hostí dva, respektive tři divadelní soubory. Poprvé zde v září 2013 uvedla skupina divadelníků kolem Ivo Kristiána Kubáka Tygr v tísni projekt Golem Štvanice, první imerzivní divadelní inscenaci v České republice. Diváci v průběhu představení procházeli prostorem vily a byli součástí i inspirátory dění. Ohlas u diváků i kritiky vedl k dalšímu uvedení a posléze vzniku multimediálního projektu Golem Cube, který byl součástí Pražského Quadriennale 2015. VILA Štvanice slouží od počátku nejen divadelním aktivitám, ale pořádají se zde i výtvarné, literární, pohybové, světelné a další workshopy, dílny a koncerty.

    Snímek z inscenace 1913 FOTO MICHAEL TOMEŠ

    Snímek z inscenace 1913 FOTO MICHAEL TOMEŠ

    Od sezony 2014/2015 zde pravidelně svou produkci uvádějí soubory Tygr v tísni a Geisslers Hofcomoedianten, od září 2015 i Divadlo LETÍ. Tím se výrazně rozšířilo dramaturgické spektrum, které zahrnuje repertoár od baroka, přes literaturu přelomu 19. a 20. století až po současnost, od zapomenutých divadelních kuriozit, přes literární adaptace až po novou původní dramatiku.

    Soubor Tygr v tísni, jehož uměleckou duší jsou režisér Ivo Kristián Kubák a dramaturgyně Marie Nováková, vznikl na jaře 2010 ze studentů a absolventů DAMU. Dramaturgii staví především na adaptacích literárních textů od poloviny 19. do poloviny 20. století, z inscenací připomeňme Deník 1959–1974 Pavla Juráčka, montáž ze života a díla Vladimíra Boudníka Explosis, adaptaci Illiesova románu 1913, inscenaci nonsensové poezie Ostrov, kde rostou housle pro (zejména) dětské publikum a Poincarého domněnku René Levínského (recenzi přinášíme na straně 7). Koncem února uvede soubor Sorokinův Den opričníka, v dubnu festival z povinné maturitní literatury SVAŤÁK Štvanice.

    Geisslers Hofcomoedianten vznikli v roce 2002 ve východočeském Kuksu s cílem nejen objevovat a rekonstruovat prameny barokního divadla a hudby, ale na jejich základě tvořit inspirativní živé divadlo promlouvající k dnešním divákům. Uměleckým šéfem a režisérem je Petr Hašek. Své produkce jako Já jsem Krabat, Valdštejn, Dvě komedie v komedii a další uvádějí GH i mimo VILU v historických sálech nebo v plenéru. Jejich poslední premiérou na Štvanici byla Magdaléna lascivní a kajícná.

    Soubor Divadlo LETÍ vznikl v roce 2005 ze studentů katedry alternativního a loutkového divadla DAMU. U jeho zrodu stál dramaturg Daniel Přibyl, režisér Marián Amsler a manažerka Lenka Stárková. V současnosti je uměleckou vedoucí Martina Schlegelová, šéfdramaturgyní Marie Špalová. Soubor se od počátku věnuje výhradně současné dramatice, dodnes uvedl více než šedesát textů. Ve VILE hraje inscenace Small Town Boy, 8 GB tvrdýho porna či Rozhovory s astronauty, připravuje biografickou hru Anny Saavedry Olga (Horrory z Hrádečku).

    Ivo Kristián Kubák

    Rozhovor s Ivo Kristiánem Kubákem

    Jak jste objevili VILU Štvanice?

    V březnu 2013 jsme hledali prostor pro uvedení Meyrinkova Golema. Hledali jsme dům dostatečně prostorný, který by umožňoval imerzivní divadlo, nebyl by daleko od historického centra, jež s Golemem souvisí, zároveň by nestál v zástavbě, kde by divadelní produkce rušila či byla rušena. Opuštěná vila na Štvanici se z několika vytipovaných objektů ukázala jako ideální.

    V čem je VILA Štvanice pro vás tak inspirativní?

    Má své charisma, dlouhou a do jisté míry i tajuplnou historii. Postavená byla v roce 1824 jako součást komplexu několika ostrovních budov, v nichž se nacházela hospoda, tančírna a taky nevěstinec. Nevíme přesně, co ve kterém domě bylo, protože zbyl jen ten jediný. Vnitřní stavební dispozice by ukazovala nejspíš na nevěstinec, ale v přízemí byl velký sál, takže i na tančírnu. Dům jsme si od Magistrátu hl. m. Prahy pronajali nejprve na projekt Golem Štvanice a posléze na pět let, do roku 2019.

    Jak vzniklo současné společenství tří souborů?

    S Geisslers Hofcomoedianten jsme o spolupráci jednali už v době, kdy jsme se o dům zajímali, takže jsme je přibrali hned od startu. A jen o něco později jsme přizvali i Divadlo LETÍ, které se stalo třetím stálým souborem od loňského září.

    Existuje společný jmenovatel vaší koexistence?

    S trochou hrdosti a nadsázky říkáme, že ve VILE hrají ty nejlepší soubory pražského nezávislého divadla. Nemáme a nikdy jsme neměli touhu dělat divadlo jedné poetiky, naše tvorba se programově liší. Geissleři s jejich inspirací barokním divadlem, Tygr v tísni pohybující se kolem „fin de siècle“ a Divadlo LETÍ koncentrované k soudobé dramatice. Každý soubor má vlastní dramaturgii, za sezonu vytvoří dvě až tři inscenace, což je pro provoz VILY ideální. Repertoárová nabídka je tím pádem pestrá a myslím, že toto soužití vyhovuje jak souborům, tak i divákům.

    VILA Štvanice je kulturním prostorem i pro další aktivity. Kdo o nich rozhoduje?

    O hostujících i rezidentních souborech, workshopech, koncertech a dalších aktivitách rozhoduje Tygr v tísni, který je správcem a prvotním rezidenčním souborem, ale jinak se na řadě akcí podílejí všechny tři soubory. Platí to o listopadové Noci divadel, zimním Bálu ve VILE a zejména o našich dva a půl festivalech.

    Dva a půl festivalech?

    Naším nejstarším festivalem je SVAŤÁK Štvanice, termínově i divácky nasměrovaný ke středoškolákům, dramaturgicky čerpá z povinné četby pro maturanty, kterou uvádíme v podobě inscenací nebo scénických čtení. Druhým festivalem jsou VILOmeniny pod křídly GH orientované na tvorbu pro děti. Oba festivaly budou mít letos druhý ročník. A třetím, respektive oním půltým festivalem, bude letos v září Antická Štvanice – každoroční série plenérových inscenací antických her. Pro začátek jsme zvolili základní dílo řecké dramatiky, Aischylovu Oresteiu.


    Komentáře k článku: VILA Štvanice

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,