Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 25
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Vidím divadlo veliké…

    Novým uměleckým šéfem, šéfkou Městského divadla Zlín bude od 1. 1. 2012 režisérka Hana Mikolášková, která ve zlínském divadle režírovala již čtyři inscenace: Letní salón, Muž z kraje La Mancha, Eva tropí hlouposti a Je žena člověk? Od nového roku začíná v divadle zkoušet muzikál Škola základ života, který bude mít premiéru 18. února 2012. V historii divadla je to poprvé, co v čele uměleckého souboru stane žena. Nahradí tak Petra Veselého, který byl uměleckým šéfem od 1. 8. 2009.

    V historii divadla je to poprvé, co v čele uměleckého souboru stane žena. Snímek RADOVAN ŠŤASTNÝ

    Budu navazovat na to, co dělal Petr Veselý a částečně bych se ráda vrátila i k tomu, co dělal před ním Dodo Gombár. To znamená směřování k dramaturgii, která na jedné straně je vstřícná a otevřená k divákům, ale na druhé straně je cílená i na jakýsi estetický a výchovný přínos divadla – to jest náročná dramaturgie pro náročného diváka, uvedla Hana Mikolášková. Ředitel MD Zlín Petr Michálek si od ní kromě nových impulsů v dramaturgii slibuje výrazné stmelení divadla. Hanka je integrátor a ideální šéf pro těžké okamžiky, řekl novinářům.

    Bývalý umělecký šéf a dlouholetý dramaturg divadla Miroslav Plešák tento krok komentuje: Je to výborná zpráva pro herce i diváky. Hana Mikolášková je veskrze pozitivní osobnost, z níž vyzařuje upřímný zájem o věc, kterým dokáže strhnout své okolí. Ve zlínském divadle si jako režisérka v různých žánrech na velkém jevišti i ve Studiu Z vydobyla přirozenou autoritu svým talentem, ale i laskavostí a pokorou, které si u ní neprotiřečí s názorovou razancí.

    Šestačtyřicetiletý Petr Veselý ve funkci končí kvůli neshodám s ředitelem Petrem Michálkem. Oba prý postupem času zjistili, že mají na další směřování divadla rozdílný pohled. Jako umělecký šéf nastoupil do MD Zlín v srpnu 2009 v době, kdy byl ještě ve funkci ředitel Antonín Sobek. Michálek se stal šéfem divadla loni v červenci. Veselý byl uměleckým šéfem ve Zlíně podruhé, poprvé v letech 1997 až 2000. Ve svém posledním období tam režíroval například adaptaci filmu Je třeba zabít Sekala, rockový muzikál Juan nebo inscenaci Brouk v hlavě, která je zatím poslední premiérou souboru.

    ///

    MgA. Hana Mikolášková (2. 5. 1980)

    režisérka, scenáristka, dramaturgyně, programová vedoucí

    Ve zlínském divadle režírovala již čtyři inscenace: Letní salón, Muž z kraje La Mancha, Eva tropí hlouposti a Je žena člověk? Od nového roku začíná v divadle zkoušet muzikál Škola základ života, který bude mít premiéru 18. února 2012. Snímek archiv MD Zlín

    Vzdělání:

    2009 – dnes Divadelní fakulta JAMU – doktorské studium obor režijní tvorba; rovněž zde působí jako pedagog

    2000 – 2005 Divadelní fakulta JAMU, absolutorium oboru činoherní režie

    1998 – 2000 Filozofická fakulta MU, obor divadelní věda

    1998 Gymnázium Vídeňská, absolutorium

    Režijní praxe:

    Už během studií na Divadelní fakultě JAMU spolupracovala s brněnskými scénami Centrum experimentálního divadla, Divadlo Husa na provázku, s činohrou Národního divadla v Brně a s Divadlem Polárka na autorských projektech i jako hostující režisér. Ve Studiu Marta režírovala v rámci komponovaného večera her Ladislava Smočka inscenaci Bludiště, která reprezentovala JAMU na festivalu Evropští sousedé – evropské divadlo v polské Lodži. V roce 2005 absolvovala inscenací Pokusy o její život, která byla oceněna na festivalu divadelních škol ZLOMVAZ v Praze.

    Od roku 2005 do roku 2009 působila jako kmenová režisérka a dramaturgyně v Divadle Polárka. Od září 2009 je dramaturgyní Multikulturního centra Stadec, kde se podílí na vzniku inscenací v produkci Stadion o. s. Nadále režíruje na brněnských scénách (HaDivadlo, Studio Marta, Divadlo Polárka), podílí se na projektech tanečního divadla MAXIMVS a pěveckého sboru ARS BRUNENSIS.

    Mimo Brno pravidelně pohostinsky režíruje v Městském divadle Zlín, ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti, v Komorní Fidlovačce v Praze, ve Východočeském divadle v Pardubicích a v Šumperském divadle.

    Od února 2007 má částečný úvazek jako slovesná režisérka v Českém rozhlase Brno.

    Produkční a manažerská praxe:

    Dlouhodobé projekty:

    Provozní a umělecká vedoucí Divadla Polárka. (Během této praxe obdrželo divadlo několik prestižních ocenění – Cenu poroty festivalu Dítě v Dlouhé, nominace na cenu kritiků Divadelních novin a umístilo se na čestném 4. místě v kategorii Divadlo roku vyhlašované Nadačním fondem Ceny Alfréda Radoka.)

    Koncepce provozu a programová skladba Multikulturního centra Stadec – brněnského centra pro nezávislou kulturu v Brně. (Spolupráce s festivaly Moravia Music Fest, Expozice nové hudby, Festival Yougo!, Mezinárodní festival identity, Factory Fashion Market, Finále Fest:)

    Krátkodobé projekty:

    Znojemské historické vinobraní 2011 – dramaturgie a produkce dvou hudebních pódií (Horní a Václavské náměstí)

    Festivaly scénických čtení (realizováno v Divadle Polárka)

    Cyklus tematických večerů věnovaných brněnským národnostním menšinám (realizováno v Divadle Polárka)

    Inscenace De Merteuil – Valmont – De Sade (produkce)

    Hana Šmardová, tisková mluvčí MD Zlín (pro i-DN zpracoval hul)

    • Autor:
    • Publikováno: 16. prosince 2011

    Komentáře k článku: Vidím divadlo veliké…

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,