Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zprávy

    Velké změny nechystám

    Rozšířit divácké spektrum o mladé lidi do 35 let, tedy o své vrstevníky, zdůraznit operu jako zážitek a zaměřit se i na zahraniční hosty má v plánu nový šéf opery plzeňského Divadla J. K. Tyla Tomáš Pilař. Operu převezme po Iljovi Šmídovi od nastávající sezony 2014/2015.

    FOTO archiv Tomáše Pilaře

    FOTO archiv Tomáše Pilaře

    Žádné velké změny v souboru nechystám. Se svým týmem divákům nabídneme sedm premiér včetně klasické operety. Klíčovým dílem bude Smetanova Libuše, již soubor uvede v prostorách Nového divadla, řekl Pilař. Rád bych, aby inscenace uváděné pod mým vedením byly divácky atraktivní a byly silným a příjemným zážitkem. Tím se samozřejmě budu řídit i při volbě inscenačních týmů a podobě jednotlivých inscenací, uvedl. Za úkol si také dal přiblížit plzeňskou „operní politiku“ představě operního domu Evropy 21. století. V tuto chvíli je příští sezona okořeněna několika zahraničními hosty, jednáme o zahraničních spolupracích a koprodukcích. Plzeňskému divákovi chceme připomenout, že Plzeň je evropské kulturní město aže i opera do kulturního světa patří, dodal.

    Opera v sezoně 2014/15 nabídne sedm děl, například Janáčkův Zápisník zmizelého, Kálmánovu Čardášovou princeznu či Verdiho Aidu. Premiéra Smetanovy Libuše je plánována na 9. května 2015. Smetana ji napsal jako operu, která není určena k běžnému provozování, ale k provozu svátečnímu. V českých divadlech byla vždy uvedena u příležitosti něčeho mimořádného. V tuto chvíli se hraje jen v pražském Národním divadle a jen o svátcích, řekl Pilař. V Plzni bude opera uvedena jako oslava otevření Nového divadla. Nabízí velké sborové scény, autor celou operu pojmenoval jako velké scénické tablo, charakterizuje toto Smetanovo dílo Pilař. Moderní technologie Nového divadla má být podle Pilaře spoluhráčem souboru. V inscenaci by měly vystupovat české špičky operního zpěvu.

    FOTO archiv Tomáše Pilaře

    FOTO archiv Tomáše Pilaře

    MgA. Tomáš Pilař ( 16. 10. 1988 Praha) vystudoval operní režii na JAMU u profesorů Tomáše Studeného, Václava Málka a Aleny Vaňákové, soukromě scénografii u Pamely Howardové a Josefa Jelínka. V roce 2009 byl vybrán do finále Linbury Prize v Londýně jako vůbec první český režisér. V roce 2011 získal stipendium Bayreuther Festspiele. Od roku 2013 byl dramaturgem opery Národního divadla Brno. Je údajně nejmladším praktikujícím profesionálním operním režisérem v ČR. Mimo operní inscenace je vyhledávaným režisérem nejrůznějších společesnkých akcí, galaveřerů, mimo jiné i plesů v opeře. V Divadle J. K. Tyla v Plzni se letos představil režií Vojáka a tanečnice Bohuslava Martinů.

    /Z více zdrojů pro i-DN připravil hul/

     

    • Autor:
    • Publikováno: 23. června 2014

    Komentáře k článku: Velké změny nechystám

    1. Blanka Váradiová

      Avatar

      Dobrý den,
      zahlédla jsem vás dnes v TV. A Tereza (z gymplu) mi pak poslala tento článek. Chtěla bych vám gratulovat k úžasnému profesnímu úspěchu.

      27.05.2015 (11.49), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,