Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2019

ročník 28
11. 6.–24. 6. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Ve stínu baobabů

    Vojtěch Šarše, doktorand oboru románské literatury na FF UK

    V Malém sále Divadla Archa byl festivalovým divákům inscenací francouzského dramatika Bernarda Magniera nazvanou Skvělý osud Amadou Hampâté Bâ představen legendární malijský spisovatel, etnolog a sběratel africké subsaharské – především fulbské – orální literatury Amadou Hampâté Bâ (1900 nebo 1901 až 1991).

    Bâ je autorem několika románů, pamětí a etnologicko-historických pojednání. Jeho nejčtenějším a nejznámějším dílem je próza s autobiografickými prvky L’Étrange Destin de Wangrin z roku 1973, kterou u nás v překladu Luboše Kropáčka vydalo v roce 1979 pod názvem Wangrinův podivuhodný osud nakladatelství Odeon. Z názvu tohoto románu je odvozen i název této – víceméně dokumentární – inscenace.

    Život jednoho z nejznámějších Malijců nedávné minulosti je vyprávěn hercem Habibem Dembélém, známým u nás účinkováním v inscenaci režiséra Petera Brooka Sizwe Banzi je mrtev, která byla – také na pozvání Tvůrčí Afriky – uvedena v Arše v roce 2006. Aktérova slova jsou doprovázena tradiční – pravděpodobně – malijskou či fulbskou hudbou v podání Toma Diakitého, výrazného představitele současné world music, také Malijce. Sedí na židličce a melodickými písněmi či instrumentální hudbou provozovanou na akustickou kytaru, koru či jiné drnkací nástroje rozvibrovává atmosféru. Téměř nutí diváky k pokoutnému tanci na židli.

    Autorský text Bernarda Magniera, který byl na představení přítomen a po jeho skončení s ním ředitelka festivalu Lucie Němečková vedla podnětnou diskusi, se proplétá s citacemi malijského autora a občas i s jeho hlasem. Jeho fotografie či dokumentární záznamy z jeho vystoupení jsou promítány na stěnu na horizontu scény. Představení je textově, obrazově a hudebně ztvárněnou, herecky citlivě a vtipně podanou biografií tohoto myslitele a spisovatele, světoznámého vyslance Afriky, který svým životem a tvorbou obsáhl celé minulé století. V inscenaci se spojuje poetika afrického griota, přenášejícího moudrost z generace na generaci, s moderní divadelní interpretací propojující nenápadné herecké akce s hudbou a dokumentárními záběry. Veškeré dění je směřováno k jedinému – zpřítomnit tvorbu, myšlenky a život Amadou Hampâté Bâ.

    Inscenace převypravuje nejenom jeho životní peripetie, ale v citacích či v dokumentárních záběrech jeho rozhovorů nebo přednášek předává divákům moudrost, kterou nashromáždil během dlouhých let práce s africkou orální literaturou. Mnohé jeho příběhy či aforismy se dnes staly součástí celosvětového dědictví (asi nejznámější je jeho charakteristika úmrtí: Když v Africe zemře stařec, je to, jako když vyhoří knihovna.). Jeho slova rezonují v prostoru, který herci ve skvělé souhře ovládají. Dembélé přebíhá od pultu s mikrofonem, kde čte Bâovy texty, do prostoru těsně před diváky, kde zaníceně vypráví o jeho životě, zatímco se v zadní části jeviště na promítacím plátně objevují dokumentární záběry vztahující se k tématu. Tato centra jevištního dění propojuje v levé části prostoru usazený Diakité, zpívající a hrající na různé nástroje. Občas vstane a zazpívá přímo před diváky, občas vznikne mezi oběma aktéry krátký dialog. Daří se jim tak vzbuzovat v divákovi pocit, že se aspoň pro tuto chvíli, zde, v centru Prahy, v divadle Archa, ocitl v severním Mali, v dogonském městě Bandiagara, kde se Bâ narodil a vyrůstal. Jistě se to může zdát jako patetické tvrzení, ale Diakitého muzika a styl hraní, Habibův herecký přednes zdůrazňující kontakt s divákem a živý kontakt obou aktérů ztělesňují přesně to, co obnáší subsaharské orální umění: odvážně hlasitý slovní projev, suverénní mluvení „do“ diváků, oční kontakt s nimi a v pozadí jemná hudba, při které divák nemůže přestat myslet na baobaby a na sezení stařešinů pod těmito majestátními stromy. Jak říká Amadou Hamâté Bâ: Jsme žáky velké univerzity Slova vyučovaného ve stínu baobabů.

    Bernard Magnier: Le Fabuleux destin d’Amadou Hampâté Bâ (Skvělý osud Amadou Hampâté Bâ). Režie Hassane Kassi Kouyaté. Hrají Habib Dembélé a Tom Diakité (hudba, zpěv). Uvedeno ve Francouzském institutu v Praze 21. května 2019 a v Divadle Archa 22. května 2019.

    • Autor:
    • Publikováno: 10. června 2019

    Komentáře k článku: Ve stínu baobabů

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,