Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Up & Down Ost-ra-var 2013: Josef Herman

    Up

    Obecně inscenace, které vědí, co a proč a právě dnes chtějí říct, a mluví se svými diváky současným vtipným jasně srozumitelným jazykem.

    N. V. Gogol: Hráči (r. Ivan Krejčí, prem. 2. 2. 2013, KS Aréna ostrava). FOTO KSA

    N. V. Gogol: Hráči (r. Ivan Krejčí, KS Aréna, prem. 2. 2. 2013). FOTO KSA

    Konkrétně:

    Hráči a Ruská zavařenina v Komorní scéně Aréna – první coby do puntíčku propracovaná herecká groteska, druhá neméně propracovaná čechovovská studie lidiček nechápajících svět kolem nich, tedy velmi aktuální. Ti, co přijdou po nás, ti už budou umět žít, psal Čechov před sto lety…

    Pěna dní a Můj romantický příběh v Divadle Petra Bezruče – první je působivým převedením psychedelické literatury do prostředků jeviště, křehký hořkosladký příběh převyprávěný poeticky bez sentimentu, nepopisně, druhá opět nepopisným a zcela odlišným jazykem drsně předvádí současné životní nicotnosti, podobně jako kdysi Čechov – hodně znepokojivý pohled do zrcadla.

    Výtečný klub NDM u Jaši.

    Down

    Obecně inscenace, které nevědí, co a proč a právě dnes chtějí říct, a mluví se svými diváky neumělou, zachuntanou a obstarožní řečí.

    Martin Walser: Smrtihlav (r. Peter Gábor, NDM Ostrava, prem. 31. 1. 2013). FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

    Martin Walser: Smrtihlav (r. Peter Gábor, NDM Ostrava, prem. 31. 1. 2013). FOTO RADOVAN ŠŤASTNÝ

    Konkrétně:

    Smrtihlav a Tristan a Isolda v Národním divadle moravskoslezském, na obě přesně platí obecná charakteristika. Obě hrají s tak neobratnou smrtelnou vážností, až se některé akce převracejí do nechtěné komiky. Nevím, proč v NDM uvedli právě tyto dva texty, na Tristanovi alespoň poznávám stopy poetiky JánuszeKlimszy, jeho upřímné snahy o divadlo velkých gest a obrazů.

    Král Lear v Divadle Petra Bezruče – pokus sehrát Shakespearův příběh na jevištním molu, cosi mezi módní přehlídkou a japonským divadlem, k tomu popisně vysvětlující projekce oblaků a vůbec meteorologických jevů, nečitelné akce třeba se zhola zbytečným telefonem, občas brumlání textu, nesrozumitelné dva metry od herce. Ale hlavně – proč to všechno?

    Ztráta pracovní atmosféry, kterou OST-RA-VAR proslul – studenti, kteří čtou své seminární příspěvky z papíru nebo notebooku, herci znechucení reakcemi festivalových diváků, reakce festivalových diváků.


    Komentáře k článku: Up & Down Ost-ra-var 2013: Josef Herman

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,