Divadelní noviny Aktuální vydání 3/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

3/2025

ročník 34
27. 3. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kritika

UMĚNÍ DN: Vydařený audioknižní Simmel

Román Láska je jen slovo, jehož autorem je rakouský spisovatel Johannes Mario Simmel, patří už k jakési novodobé literární klasice. Rozhodně se řadí mezi významná a do značné míry proslulá díla druhé poloviny 20. století. Jenom u nás se dočkal už osmi knižních vydání, v roce 1971 ho zfilmoval německý režisér Alfred Vohrer a v roce 2010 se dočkal německé televizní adaptace.

K českému čtenáři, přesněji řečeno posluchači, se teď poprvé dostává ve velmi vydařené audioknižní podobě. Bezmála třiadvacetihodinová nahrávka se povedla hned z několika důvodů. Tím nejpodstatnějším ovšem je herecké obsazení, které pro ni zvolila zkušená rozhlasová režisérka Markéta Jahodová. Prolog a závěr knihy svěřila Lukáši Hlavicovi, který patří k našim jednoznačně nejvýraznějším audioknižním interpretům. Příběhu samotného, který je vlastně autobiografickým vyprávěním jedenadvacetiletého mladíka, se s nesmírnou přesvědčivostí zhostil třiadvacetiletý Matěj Převrátil, student herectví na pražské DAMU, který už má za sebou třeba i Cenu Františka Filipovského za dabing v dětské roli. Právě volba generačně spřízněného vypravěče, navíc vybaveného nepřeslechnutelným talentem, dodává celku na velmi zásadní autenticitě.

Láska je jen slovo je silný milostný příběh, který se odehrává v Německu na samém počátku šedesátých let mezi už zmíněným jedenadvacetiletým studentem Oliverem a třiatřicetiletou provdanou Verenou, vychovávající nemanželskou dceru. Vedle strhující a bolestivé love story je ovšem román i velmi výmluvným psychologickým a sociologickým svědectvím doby. Doby, kdy se Německo jen s námahou vyrovnává s dědictvím nacismu a traumatem světové války, kterou samo rozpoutalo a prohrálo. A vyrovnává se vskutku nejrůznějšími způsoby. I na tato témata pohlíží Simmel podobným drobnohledem jako kupříkladu ve svých dílech Heinrich Böll. Především jde však o naprosto strhující příběh, který vás zcela připoutá a vtáhne. A ve své audioknižní podobě i díky hereckému provedení, režii a zajímavě různorodé doprovodné hudbě.

Zdroj náhledového obrázku Audioteka.com.


Komentáře k článku: UMĚNÍ DN: Vydařený audioknižní Simmel

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,