8/2024

16. 4. 2024

Do baletu na pexeso

Plzeňský balet zahájil sezonu interaktivním komponovaným programem především pro dětského diváka U nás to baLETÍ. Autor libreta a režisér Václav Janeček se společně s Petrem Zuskou podílel již na první novodobé inscenaci tohoto typu (Baletománie, Národní divadlo 2005) a komentovanou procházkou vývojem tanečního umění, jak inscenaci sám definoval, navázal i na další projekty (Tanec od Ludvíka XIV. po break dance, Národní divadlo Brno 2008; Posedlost baletem I a II, Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2011 a 2017).

Kristina Kodedová, Carolina Cortesi, Kristýna Miškolciová tančí i diskutují FOTO MARTINA ROOT

Taneční ukázky začínají rokokovým menuetem z doby Marie Antoinetty a Ludvíka XVI. Následuje známý valčík z druhého jednání romantického baletu Giselle, dále Pas de deux Odilie a Prince ze 3. jednání Labutího jezera a tanec čtyř malých labutí Pas de quatre ze 2. jednání téhož baletu. Dvacáté století reprezentuje slavné baletní sólo Anny Pavlovové Umírající labuť. Z chronologického sledu a klasické baletní linie vybočuje kankán zařazený po Pas de quatre a čardáš zatančený pro odlehčení depresivního sóla Umírající labutě jako projev radosti a pocitu štěstí z tance. Současný moderní taneční styl na konci programu reprezentuje sólová variace a poté street dance choreografie spojená se závěrečným defilé všech tanečníků.

Programem provázejí dvě moderátorky – sólistky plzeňského baletu –, které v pauzách mezi jednotlivými ukázkami seznamují diváky nejen s historií a technikou baletu, ale také s reálným životem tanečnice. Do publika směřují otázky typu: V jakém baletu, kromě Giselle, se ještě objevují víly? V kolika letech chodí podle zákona tanečníci do důchodu? Diváci se dozvídají možná nové a zajímavé informace. Zároveň si mohou na svých místech v hledišti vyzkoušet základní baletní pozice rukou a nohou nebo několik tradičních baletních gest. Do programu se ostatně zapojují již od začátku, a to formou interaktivní hry podobné pexesu hrané na promítacím plátně (na pár vteřin se objeví osm fotografií z baletních ukázek a diváci se před každou taneční ukázkou snaží uhodnout, kde se ukrývá její obrázek). Představení na Malé scéně sice umožňuje těsný kontakt diváků v předních řadách s tanečníky, ale ze zadních řad je na jeviště vidět velmi špatně.

Procházka dějinami tance došla až k streetdance FOTO MARTINA ROOT

V premiérovém podvečeru se rolí moderátorek a zároveň sólistek se ctí zhostily temperamentní Jarmila Hruškociová a jemnější Lýdie Švojgerová. Celý program se nesl ve veselé náladě s několika narážkami přímo na plzeňské baletní dění. Legraci si ze sebe dokázaly udělat nejen moderátorky, ale i další tanečnice, například v hysterické scénce po Pas de quatre. V publiku sice převažovali dospělí, přesto o dětské diváky nebyla nouze. Kromě spontánních výbuchů smíchu při sebemenším náznaku vtipu o sobě dávali nejčastěji vědět během pexesa, které originálně obohacuje jinak již vyzkoušený a divácky vděčný „formát“ představení.

Divadlo J. K. Tyla v Plzni – U nás to baLETÍ. Libreto a režie Václav Janeček, scénář Václav Janeček, Lukáš Ondruš, Pavel Klimenda, choreografie Helena Kazárová, Jean Coralli a Jules Perrot, Marius Petipa, Lev Ivanov, Martin Šinták, Michail Fokin, David Mikula, Eva Denková, scéna a projekce Václav Janeček, Marian Smutný, kostýmní spolupráce Alice Stuchlová. Premiéra 8. září 2018 na Malé scéně Nového divadla.