Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Sympatický psychopat Macbeth

    Letošní premiérou Letních shakespearovských slavností je nejkratší Shakespearova tragédie Macbeth. Poprvé se tu hrála v roce 1998 v režii Borise Rösnera s Michalem Dlouhým a Taťjanou Medveckou v hlavních rolích, následovala česko-slovenská inscenace Ondreje Spišáka s Milanem Ondríkem a Veronikou Freimannovou (2009). V aktuální, již třetí verzi ztvárnili ústřední manželský pár v režii Jakuba Krofty herci Marek Němec a Lenka Krobotová.

    V aktuální, již třetí verzi ztvárnili ústřední manželský pár v režii Jakuba Krofty herci Marek Němec a Lenka Krobotová. Foto: Pavel Hejný

    Navzdory počasí při premiéře (půl představení propršelo) to byla velmi povedená podívaná. Jakub Krofta se svými spolupracovníky vše dokonale promyslel, od nenápadné, do modrošeda laděné trojrozměrné skotské krajiny (scénografie Jana Bačová Kroftová) přes pozoruhodnou hudební složku (Vratislav Šrámek) až po výkony typově dobře obsazených herců. Je tu jasný výklad textu, vyznívající tragicky a přitom zábavně, soustředící se na téma ambivalence moci, od vzestupu k pádu. Včetně překvapivého nápadu, který v jiných inscenacích – nejen na Hradě – dosud nebyl k vidění.

    Statečný bojovník Macbeth, ztvárněný Markem Němcem, se vrhá do boje za vlast s obdivuhodnou statečností a zcela bez bázně. Jeho nasazení obzvláště vynikne v porovnání s váhavějším Banquem v podání Tomáše Měcháčka. Po konci války se však ukáže, že to, co bylo v boji předností, může být v občanském životě – navíc podpořeno ctižádostivou manželkou a pošťouchnutím čarodějnic – zhoubné. Kromě krátkého zazmatkování po usmrcení Duncana jde Macbeth přes mrtvoly s lehkostí, s úsměvem a téměř tanečním krokem. Tak jak jsme zvyklí u mnohých současných politiků: má rysy narcistního sociopata s dokonalými mimikry, na první pohled působí sympaticky, sebevědomě a trochu lehkovážně, rozhodně ne jako někdo, kdo páchá bez nervozity nejrůznější zvěrstva a ještě u toho dokáže vtipkovat. Až ho nepoznává ani jeho vlastní žena.

    Statečný bojovník Macbeth, ztvárněný Markem Němcem, se vrhá do boje za vlast s obdivuhodnou statečností a zcela bez bázně. Foto: Pavel Hejný

    Lady Macbeth, kterou hraje Lenka Krobotová, iniciuje Macbethův kariérní vzestup, kromě organizování vraždy Duncana se ujme i vyjednávání s vrahy Banqua. Postupně ale začíná pracovat její podvědomí, pronásledují ji noční můry, pod tíhou výčitek svědomí jde tedy varovat Lady Macduff (Klára Issová) a nakonec ukončí svůj život. Přesto Macbeth s lehkým úsměvem pokračuje v mocenské hře, včetně frajerského stop-time, kdy říká do očí Macduffovi (Václav Vašák), že prostě nebude bojovat…

    Své nepřátele úspěšný psychopat Macbeth zastíní silou své osobnosti. Král Duncan je v podání Davida Matáska svéhlavým, částečně už senilním starcem, jeho syna Malcolma Filip Kaňkovský zase hraje jako neurotického, zamindrákovaného strašpytle, který závěrečnou bojovou scénu Macbetha a Macduffa absolvuje s hlavou schovanou do pláště. Rozhodně to není ten správný kandidát, který by dokázal dát zemi po řádění Macbetha do pořádku.

    Inscenace má jasný výklad textu, vyznívající tragicky a přitom zábavně, soustředící se na téma ambivalence moci, od vzestupu k pádu. Foto: Pavel Hejný

    Všechny tyto postavy vytvářejí autentickou atmosféru mocenského boje se všemi nuancemi, zatímco ostatní spolehlivě, ale nikterak výrazně slouží celku. Z vedlejších postav je ještě třeba připomenout podivně vykloubeného Sluhu Vojtěcha Vondráčka, zároveň vrátného u pekelné brány, jenž ovšem může být i Fleancem, synem Banqua, protože přejímá některé jeho repliky z originálu.

    Lady Macbeth varuje Lady Macduff. Foto: Pavel Hejný

    A překvapení zmíněné v úvodu recenze? Je to pojetí čarodějnic, našeptávaček a zároveň mystických bytostí s tvářemi za maskou. Jsou přítomny po celou dobu představení – sedí nad scénou v jakémsi přístěnku, který je uzavřen průhlednými závěsy, a kromě svých dialogů, spíše zpívaných než mluvených, obstarávají hudbu a zvuky. Jejich představitelky Anna Bubníková (violoncello), Eliška Hurábová (saxofon) a Markéta Ptáčníková (bicí) prokázaly hereckou všestrannost a dokonalé řemeslo. Vítané ozvláštnění.

    Nejnovější verze Macbetha na Letních shakespearovských slavnostech svými uměleckými kvalitami a zároveň nepodbízivou vstřícností vůči divákům vykročila do léta odvážně a sympaticky. Nezbývá než celému týmu přát, aby spolupracovalo počasí.

    ///

    Letní shakespearovské slavnosti, Praha – William Shakespeare: Macbeth. Překlad Martin Hilský, režie Jakub Krofta, dramaturgie Maria Wojtyszko, scéna Jana Bačová Kroftová, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová, hudba Vratislav Šrámek. Premiéra 28. června 2022, Letní míčovna Pražského hradu.


    Komentáře k článku: Sympatický psychopat Macbeth

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,