8/2024

16. 4. 2024

Romantické dopisy z parfumerie

Dojemný příběh dvou citlivých duší, které se zamilovaly prostřednictvím romantických dopisů, a aniž by se znaly, sešly se v prodejně kosmetiky, napsal Miklos Laszle ve hře Parfumerie v roce 1937. Poté ho proslavilo několik filmů, naposledy Láska přes internet z roku 1998 – příběh je v dnešních sociálních sítích víc doma než v poštovních 30. letech! Úspěšný muzikál She Loves Me, uvedený 23. dubna 1963 v Eugene O’Neill Theatre na Broadwayi, je ovšem typickým produktem přelomu 50. a 60. let, precizuje prostředky klasického muzikálu „zlatého věku“, který mluví, zpívá a tančí. Jeho diváci nepotřebují kapesníčky pro utírání slziček, spíš se baví vtipnými situacemi a dialogy a převedením prostého života do muzikálové nadsázky. Prvnímu českému uvedení v Divadle F. X. Šaldy v Liberci zásadně pomohl věcný překlad Petra Palouše a noblesní písňové texty Františka Zacharníka.

She Loves Me

Jan Kříž (Georg Kertész) a Zuzana Benešová (Amalia Balash) FOTO PETR ZBRANEK

Těžko říct, proč u nás nebyl zájem o dílo autorů, kteří rok po jeho uvedení prosluli Šumařem na střeše. Za dramaturgickým nápadem údajně stojí i herec a scénograf Jan Kříž, jenž v hlavní roli Georga Kertésze dostal a výtečně využil příležitost ke klasické muzikálové kreaci, jaká je mu zjevně nejbližší. Zuzana Benešová v roli „korespondentky“ Amalie Balash je mu výtečnou partnerkou, až na místy značné intonační nečistoty. Vůbec je nejnápadnější kvalitou inscenace typově přesné obsazení všech rolí, od něhož se odvíjí jak vytříbené naplnění přesně definované poetiky konkrétního muzikálového druhu, tak věrohodnost příběhu. Proto tu klíčové postavy obsadili hostujícími specialisty, vedle jmenovaných zmiňme ještě Marii Blahynkovou, Radima Schwaba a především Vlastimila Zavřela, který klasickou muzikálovou techniku ovládá znamenitě a postavu Mr. Rudyho Maraczeka rozehrál do osudu poctivce, jací dokážou milovat i odpouštět, nepodléhají nesnázím a za každé situace jiskří humorem. Typická postava broadwayského klasického muzikálu. Epizodní postavy zastali členové zdejšího operního souboru, ale v jejich přesně koncipovaných kreacích nezůstal ani stín operáckých šarží. Což svědčí o jejich schopnostech a o pečlivosti režiséra Oldřicha Kříže a choreografky Petry Parvoničové, kteří aktéry i nejmenších figurek dovedli k přesnému naplnění stylových požadavků díla. Tedy soudě podle premiérové alternace, nealternovaný je pouze Jan Kříž.

Inscenace nevymýšlí nic nového, naopak programově usiluje naplnit postupy a prostředky tak známé, že lze snadno rozeznat i nejmenší chybičky v jejich provedení. Počínaje prostavěnou, přitom vzdušnou a účelnou scénou, přes postavy nonšalantně jednající stále oněch pověstných deset centimetrů nad přízemní realitou, až po účinné vyprávění příběhu nejen ústřední milenecké dvojice – každá postava má svůj třeba jen lehce načrtnutý osud, své tužby a svá trápení, jenže když se berou jako (klasický) muzikál, jsou pro aktéry i diváky jaksi snesitelnější, abych parafrázoval jeden ze skvělých vtipů Vladimíra Renčína.

Hrát muzikály v prostředí operních souborů má své problémy, které se však podařilo eliminovat. Ale má i své výhody, k největším patří operní orchestr, který dirigent Martin Doubravský dovedl také k přesnému stylu. I když by myslím ještě bylo možné zvuk trochu vylehčit. A pak se inscenace musí trochu obrousit, jak známo, muzikálové produkce premiérou nekončí, ale precizují inscenaci v kontaktu s diváky.

Oldřich Kříž postavil pro předvánoční Liberec už třetí klasický muzikál: začal Sugar (2009), pokračoval Zpíváním v dešti (2011), nyní She Loves Me. První dva patřily ke zdejším diváckým hitům, třetí se k nim, doufám, připojí, jakkoli obecenstvo neznámým titulům nedůvěřuje.

Divadlo F. X. Šaldy v Liberci – Joe Masteroff, Jerry Bock, Sheldon Harnick: She Loves Me. Romantická muzikálová komedie. Překlad Petr Palouš, texty písní František Zacharník, režie Oldřich Kříž, dirigent Martin Doubravský, scéna Jan Kříž, kostýmy Veronika Hindle, choreografie Petra Parvoničová, sbormistr Tvrdko Karlovič, dramaturgie Linda Keprtová. Česká premiéra 20. prosince 2013.