Divadelní noviny Aktuální vydání 2/2025

Kulturní měsíčník pro divadlo a jiné umělecké obory

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

2/2025

ročník 34
25. 2. 2025
Můj profil

Divadelní noviny > Kritika

REPORTÁŽ: Hudba, sláva a deprese

Od poloviny ledna letošního roku je v zajímavém a atraktivním prostředí půdy pražské Malostranské besedy k vidění hra britského dramatika Roye Smilese Kurt & Sid. Jedná se o komorní drama pro dva herce, které se odehrává v posledních hodinách života frontmana slavné americké skupiny Nirvana Kurta Cobaina, kterého ve chvíli, kdy sepisuje svůj dopis na rozloučenou navštíví jiná rocková legenda Sid Vicious z britských Sex Pistols. Jde pochopitelně o setkání zcela fiktivní, ke kterému nikdy nemohlo dojít, ale které poskytuje neobyčejně široký prostor k mnohdy hodně drsným a drsně formulovaným úvahám o světě showbusinessu a postavení rockových rebelů, které tento svět neúnavně a cynicky požírá, zužitkovává a zpeněžuje.

Překladatel a režisér hry Pavel Košatka vysvětluje:“ Zaujalo mě atypické místo půdy Malostranské besedy, stejně jako tématika hudby, slávy a deprese. Komorní obsazení nám navíc nabízí spoustu prostoru pro precizní práci.“ Představitel Kurta Cobaina Tomáš Dalecký, který je současně autorem působivé scénické hudby dodává: „Nemyslím si, že je mým úkolem vypadat, mluvit a pohybovat se jako Kurt. Kurt je koncentrát toho, jak cyničtější lidé vnímají svět kolem sebe, mainstream, lidi na ulicích a televizních obrazovkách. Nevím, jestli by Kurt chtěl, aby se o něm hrálo divadlo. Ale on je tou správnou historickou a uměleckou osobností, která ten výrazný hlas pro diváky má. Oslovuje je revoltou, rebelstvím, vymezením se vůči mainstreamu a tradičním hudebním celebritám, které se starají hlavně o zvýšení prodejnosti. Velkou část lidí tohle už prostě nebaví.“

ZDROJ KURT A SID

Představitel Sida Viciouse Daniel Kadlec doplňuje: „V té hře pro mě rezonuje spousta témat. Především osamělost a jakási tíha světa, jaká doléhala na obě tyto bytosti, které svůj odpor dokázaly transformovat do nesmrtelné hudby. To vše je ve hře skvěle napsané. Navíc se text celou dobu nese na vlně brutálně úžasného humoru.“

Hra Kurt & Sid se u nás se svou pražskou inscenací neobjevuje poprvé. Už v roce 2011 se hrála v Olomouci, poté následovala její rovněž velmi zajímavá inscenace brněnská (2021). Její pražská podoba ovšem vychází z autorovy přepracované verze z roku 2021 a opírá se o už zmíněný nový překlad Pavla Košatky. Autor Roy Smiles (1960) je veskrze plodný britský dramatik a hudebník. Na svém kontě má více než čtyřicet divadelních her, které se inscenovaly po celém světě a šest her rozhlasových pro stanici BBC Radio 4. Kurt & Sid pochází z roku 2009, světovou premiéru měl na londýnském West Endu (Trafalgar Studios). K nápadu stvořit smyšlené setkání Kurta Cobaina a Sida Viciouse Roy Smiles prozrazuje: “Potřeboval jsem někoho, kdo měl podobný sebezničující osud, aby mohl oslovit Kurtovu racionální stránku. Kurt byl navíc posedlý Sidem, například, pod Sidovým skutečným jménem Simon Ritchie se ubytovával v hotelích. Smrt Kurta Cobaina mnou hluboce otřásla. Po Beatles je Nirvana jedinou kapelou, která mě zasáhla. Zároveň jsme toho s Kurtem měli mnoho společného, oba jsme byli ve škole šikanováni a měli jsme nevlastní rodiče, kteří nás nechtěli mít doma. Taky jsme vyrůstali v chudém dělnickém prostředí. Fascinovalo mě, jak někdo tak moudrý a znalý rokenroloví mytologie podlehne sebedestruktivním klišé. Hru jsem dlouho odkládal, začal jsem na ní pracovat až tři roky po Kurtově smrti, protože jsem nechtěl být neuctivý, ale nakonec mě přemohla potřeba to napsat. Říkal jsem si, že když jsem byl většinu života šikanovaný, musím se zastat člověka, který byl slávou a společností utýrán k smrti. Myslel jsem si, že jsem se narodil proto abych o něm psal.“

Tématem Smilesových her jsou i další skutečné historické osobnosti. Ke Kurtovi Cobainovi má nicméně nesporně vztah velmi výrazný a specifický. Svědčí o tom i skutečnost, že jako hudebník o něm napsal a natočil píseň Last Train to Seattle, nicméně píseň na rozdíl od syrového a drásavého soundu Nirvany spíše nostalgicky folkovou. Inscenace Kurt & Sid je nesporně osobitým a neotřelým obohacením současné tuzemské divadelní scény. Navíc by svou tématikou a svým prolnutím do světa rockové hudby mohla přitáhnout i generaci a obec diváků, která je v návštěvě divadelních představení spíše zdrženlivější. Producentská společnost Freedom Production, která je pod inscenací podepsána, se chystá vyrazit s ní i s coby zájezdovým představením, a to nejen do divadelních sálů ale i do hudebních klubů případně i na rockové festivaly, kde by to tomuto specifickému představení nesporně slušelo.

Roy Smiles: Kurt&Sid. Překlad a režie Pavel Košatka, dramaturgie Jaroslav Panenka, výprava Pedro Noir, světelný design Lukáš Klíma, hudba Tomáš Dalecký, hrají Tomáš Dalecký, Daniel Kadlec. Koprodukční inscenace Malostranské besedy a Freedom Production. Premiéra 15. ledna 2015.

Zdroj náhledového obrázku KURT A SID. 

 


Komentáře k článku: REPORTÁŽ: Hudba, sláva a deprese

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*



Obsah,