Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 28
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    PDFNJ dvacetiletý

    Jubilejní, dvacátý ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka bude zahájen 31. října divadelním výletem a potrvá až do 29. listopadu.

    Zhruba stovka diváků se vydá za Goethovým Faustem v režii Martina Kušeje do mnichovského Residenztheateru, ke hvězdám, hluboko pod povrch země a všemi oceány. Kromě Wernera Wölberna v titulní roli uvidí také nezapomenutelného Mefista v podání Bibiany Beglau (v roce 2012 v Praze jako Petra von Kant) – a nebude to ďábelský svůdce, spíše padlý anděl. Představení v mnichovském Residenztheateru bude opatřeno českými titulky.

    main-theater-zwanzig-datum-ctverec-4061V pražské Státní opeře vystoupí 5. listopadu soubor světově oslavované berlínské Volksbühne. Hravá, barevná, vtipná inscenace Herberta Fritsche se jmenuje der die mann a Fritsch se opět prezentuje jako kouzelník velkých iluzí. Texty vídeňského dadaisty 50. a 60. let Konrada Bayera jsou ztvárněny groteskně a s živou hudbou v překrásné show, německá kritika hovoří o velkolepé drezuře spojené s vtipem a brilantním řešením.

    Rainer Werner Fassbinder: Brémská svoboda (r. Martin Františák, prem. 28. 2. 2015, Měěstské divadlo Kladno) FOTO archiv divadla

    Brémská svoboda v režii Martina Františáka z Městského divadlo Kladno obdrží Cenu Josefa Balvína FOTO ARCHIV

    Pražský divadelní festival německého jazyka každoročně uděluje Cenu Josefa Balvína za nejlepší českou inscenaci původně německojazyčného textu. Letošním laureátem je inscenace textu R. W. Fassbindera Brémská svoboda v režii Martina Františáka. Jedná se o produkci Městského divadla Kladno. Budeme sledovat tragikomický příběh jedné podnikavé ženy, která jde na cestě za svým snem přes mrtvoly. Františákova inscenace sází na prvotřídní herce, sílu příběhu a překvapivou estetiku.

    V Divadle na Vinohradech vystoupí renomovaný soubor Deutsches Theater Berlin. Režisér Bastian Kraft (v Praze jsme již v rámci festivalu viděli jeho inscenaci Kafkovy Ameriky) uvedl na jeviště Dürrenmattovu Návštěvu staré dámy. Ve vyzývavém, téměř muzikálovém a nečekaném duchu – Claire, onu dámu, hraje 5 různých osob, a to ještě ne výlučně žen! V expresionistické estetice němého filmu, s melancholickými a přetvořenými songy Lady Gaga. Deutsches Theater Berlin je známý silou svého hereckého souboru – uvidíme mimo jiné Margit Bendokat, Ulricha Matthese jako Alfréda Illa, Ilivii Gräser nebo Helmuta Mooshammera.

    Lucemburskou účast na letošním vydání „Festivalu“ zajistí zkušený divadelník, divadelní režisér, herec a hudebník Martin Engler. Jeho inscenace vznikla přímo pro festival, mísí žánry divadla, hudby a výtvarného umění, nese titul kaFka – Hrůza pouhé schématičnosti a vznikla na základě deníkových záznamů Franze Kafky. V Divadle Komedie se mimo jiné můžeme těšit i na živou hudbu skladatele a umělce zvuku Ignaze Schicka.

    A následovat bude také Franz Kafka. V drážďanské státní činohře (Staatsschauspiel Dresden) vznikla obrovská inscenace Kafkovy Ameriky v režii Wolfganga Engela a ve scénografii Olafa Altmanna. A druhý divadelní výlet bude vypraven právě tam. Divadelní adaptaci podle Kafkova nedokončeného románu napsali spisovatelé Pavel Kohout a Ivan Klíma. Touto inscenací se ve dvacátém ročníku festivalu připomíná zakládající roli Pavla Kohouta, představení bude tedy i poctou tomuto dramatikovi a zprostředkovateli česko-německého dialogu.

    wide-2156dasschlossmg5998-4118

    Zámek Franze Kafky v režii Ersana Mondtaga FOTO ARCHIV DIVADLA

    Schauspiel Frankfurt uvede na Nové scéně Národního divadla vizuálně úchvatnou inscenaci Zámku Franze Kafky v režii Ersana Mondtaga. Trýzněné lidstvo žije v poutech z kancelářského papíru, napsal Franz Kafka ve slavném románu. Zeměměřič K se nevystavuje instituci, struktuře, ani žádné moci, ale diktatuře společnosti. Mnoha cestami se pokouší proniknout k zámku. Začne žít ve vsi a zaplétá se do milostných vztahů a intrik. Touha začlenit se do společenství, najít stálé zaměstnání a domov je pro K popudem, aby své úsilí nevzdával. Z této inscenace vyzařuje aura tajemnosti, napsala německá kritika.

    V Divadle Archa si diváci mohou zrekapitulovat cesty svých životů a budou moci obdivovat vůli, odvahu a všechno ostatní, jen ne rezignaci. Kontrola kvality je produkcí Rimini Protokoll, pražskému publiku již dobře známého kolektivu autorů a režisérů, který pracuje s autentickými představiteli vlastních příběhů. Nikdy jsem se neptala, proč se mi to stalo. Proč jsem před 20 lety letěla se svými rodiči ze Stuttgartu na Krétu oslavit maturitu. Proč jsem skočila v tom prázdninovém letovisku do bazénu – po hlavě, na straně neplavců. Byl to poslední pohyb, k němuž jsem své tělo dokázala přimět, říká jedna protagonistka inscenace. Budeme uchváceni a fascinováni Marií-Cristinou Hallwachsovou, která nám ukazuje, že život je zázrak a štěstí. Svou jemně ironickou a hravou inscenací se tvůrcům skupiny Rimini Protokoll daří zbavit těžké téma vážného postižení melancholického smutku a zdůraznit hloubku myšlenek a lehkost, s níž protagonistka dokáže přitakat životu.

    King Size je název švýcarské produkce (Theater Basel / Théâtre De Vidy, Lausanne), kterou diváci uvidí v Divadle Komedie – v režii legendárního Christopha Marthalera. V divadelním večeru King Size vytvořil nyní švýcarský režisér hru, která je koncentrátem marthalerovského jevištního umu: v jednom hotelovém pokoji se jeden pár pokouší dojít nočního a vlastního klidu, ovšem jejich sny a také královská postel jsou poněkud moc velké. Kromě toho je tu také jedna mysteriózní starší dáma, která pojídá špagety z kabelky, jakož i jeden tajuplný pianista. Onen pár (strhující zpěváci Tora Augestad a Michael von der Heide) si život v jednom z nejveselejších a zároveň nejmelancholičtějších večerů soudobého německojazyčného divadla, usnadňuje zpěvem, od wagnerovských árií až k hitům hitparád.

    Směšná temnota

    Směšná temnota z vídeňského Burg­theateru FOTO REINHARD WERNER

    Předposlední produkce 20. ročníku Pražského divadelního festivalu německého jazyka se jmenuje Směšná temnota a přijede z vídeňského Burgtheateru. Jedná se o první provedení textu současného německého dramatika Wolframa Lotze v režii českého režiséra Dušana Davida Pařízka. Směšná temnota byla mimo jiné pozvána na berlínské Theatertreffen. Jeviště ovládají čtyři skvělé herečky vídeňského Burgtheateru, Pařízkova režie a Lotzův text kolísají mezi hlubokou vážností, angažovaností a hravou lehkostí.

    Jubilejní ročník uzavírá inscenací Don Giovanni. Poslední večírek, která je produkcí hamburského Thalia Theateru v režii mladého režijního zázraku Antú Romero Nunese, jenž je znám svými energickými, hudebně hravými a nápaditě ilustrovanými inscenacemi. Don Giovanni jako činohra (s excelentními herci jako jsou Gabriela Maria Schmiede, Sebastian Zimmler nebo Bruno Cathomas) bude uveden v pražském Stavovském divadle, kde se před 228 lety odehrálo první provedení Mozartovy opery. Je to inscenace o opojné extázi a duševních propastech Dona Juana, ztvárněná skvělým souborem a doprovázená rockovou kapelou. Don Giovanni sází na spolupráci s publikem – bude společně zpívat a stovka žen z publika dokonce dostane šanci stanout ve Stavovském divadle na prknech, která znamenají svět a stát se součástí představení. Inscenace mimo jiné získala pozvání na Festival d´Avignon.

    Více informací na: www.theater.cz

    • Autor:
    • Publikováno: 22. října 2015

    Komentáře k článku: PDFNJ dvacetiletý

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,