Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika Názory – Glosy

    Pozor, Maryša v kavárně!

    V neděli 22. října si odbyla svou premiéru inscenace Maryša Live!. Název napovídá a možná leckoho trochu odstrašuje, že jde o klasické dílo bratří Mrštíků z konce 19. století, kterým učitelé českého jazyka a literatury šikanují studenty téměř na každé střední škole. Štěpán Gajdoš jakožto autor adaptace a režisér se však pokusil vrchol realistického dramatu přetavit do formy skousnutelné současným divákem, především tím mladým, který má asi největší sklon klasikou opovrhovat.

    Nuselská kavárna Ňáký Kafé v pražských Nuslích viděla drama Maryši (Andrea Berecková) a Vávry (Tomáš Petřík). Maryša nadšení své matky Lízalky (Vanda Hybnerová) rozhodně nesdílí FOTO ARCHIV STUDIA DAMÚZA

    Přidal tedy k tradičnímu názvu cool přídomek LIVE! a děj zasadil do kavárny, konkrétně do Ňákýho Kafé v pražských Nuslích. Prostředí kavárny se může zasvěcenějším jevit jako nebezpečný náběh na klišé. Kupodivu je ale jako prostor velice funkční s překvapivými možnostmi. První část zastihujeme protagonisty na svatbě Maryši (Andrea Berecková) a Vávry (Tomáš Petřík). Tuto část v podstatě ovládají Maryšiny rodiče Lízalka (Vanda Hybnerová) a Lízal (Hynek Chmelař), kteří Maryšu postupně a místy velmi vtipně zpracovávají, aby si Vávru vzala. Milým překvapením je vstup Francka v podání Denise Šafaříka, který jako Berger z muzikálu Hair vráží na slavnost, pozuráží kdekoho, vyzná se z lásky k Maryše a putuje na vojnu. Mezitím ale putuje taky vně kavárny v jejím okolí. Diváci blíž k oknům tak mohou sledovat další rovinu představení, kdy Maryša běží za svým milým, není nic slyšet, ale je jasné, oč běží. Podobně jako při sledování jakéhokoli běžného hospodského dramatu podobného typu v dnešní době. Tak se narativ Maryši stává nadčasovým a blízkým.

    Druhá část se odehrává v hospodě, k čemuž je kavárna opět skvělým prostředím. Středobodem scény je teď bar s hostinským v podání Dominika Migače. Rodiče mizí, zato se objevuje Francek a hodlá vyprostit svou milou ze spárů opilce Vávry a odvést si Maryšu do Brna, což vyvolává v pražské kavárně nebývalé veselí. Vše končí standardně. Pozoruhodné je, že do příběhu Gajdoš prakticky nezasahoval. Postavy dokonce nechal mluvit původní kombinací hanáckého, slováckého a brněnského dialektu, zůstala vojna, zůstalo věno, jen jim vložil do rukou mobily s internetem. Inscenace tak funguje jako svým způsobem most mezi starými pořádky a současnými možnostmi. Celek působí vlastně velmi jednoduše, ale jak říká otřepané „v jednoduchosti je krása“, tak to platí i zde. Rozhodně ale vznikla pod hlavičkou Studia DAMÚZA svěží inscenace klasické tragédie.

    Studio Damúza – Maryša Live!. Úprava a režie Štěpán Gajdoš, hudba Matěj Štrunc, dramaturgie Anna Klimešová, kostýmy Vojtěch Hanyš, Johana Skálová. Premiéra 22. října 2017.


    Komentáře k článku: Pozor, Maryša v kavárně!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,