Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2019

ročník 28
16.–29. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Pomoz, milé Bravo!

    Plzeňská Alfa připravila další projekt pro teenagery, titul Hamleteen hovoří za všechno. Jde o hru tandemu Tomáš Jarkovský – Jakub Vašíček, zpracovávající klasickou Shakespearovu tragédii současným nevycválaným „mládežnickým“ jazykem, zatímco pár přímých citací z Hamleta (v překladu Joskově) a Sonetů (v převodu Hilského) se prezentuje trochu jinak, buďto dívčím chórem, umístěným na ochozu nad hrajícími aktéry, nebo originální písní.

    Činohra pro loutkoherce začíná Hamletovým slibem ve skautském táboře, kde jeho otec, pozdější duch zavražděného krále (Bohuslav Holý) představuje vitálního vedoucího. On i později, v „převyprávění“ tragédie samotné, není vůbec melancholický, ale akčně praktický, průběžně nabádá syna ke Claudiově likvidaci: Musíš ulovit bobříka pomsty! Zabít mého vraha.

    Hamlet (Milan Hajn) je představitelem vykreslen v pozoruhodně proměnlivé roli puberťáka: od korespondenta do pověstného časopisu (Milé Bravo, doba – vymknutá z kloubů – šílí.) přes punkovou periodu s rudým čírem až po „emo“ existenciální melancholii. Je zamilovaný do nijak etérické, moderní Ofélie (Dana Čičmanová), k němu naopak eroticky lne – bez úspěchu – její bratr Laertes (Matěj Siegl). I kvůli z Hamletovy strany ne příliš citlivému odmítnutí odjíždí do ciziny. Pyknický Claudius (Petr Borovský) a pragmatická Gertruda (Blanka Josephová-Luňáková) nejsou nijak zvlášť odporní, ona synovi naznačí, že intimní soužití s nebožtíkem nebylo ideální. Byl totiž především skautem. Jeho smrt jsem si nepřála, ale proč bych se teď měla cítit provinilá za to, že mě někdo miluje.

    Hamlet pak strýci a matce „nastavuje zrcadlo“ nikoliv s pomocí pojízdné herecké trupy, ale sólovým pantomimickým výstupem. Konformní Polonius (Martin Bartůšek) končí po usmrcení nešikovným mstitelem v lednici, aniž předtím špicloval. Všechny figury působí ve vtipně napsané variaci ústrojně, možná bych malinko ubral na aktivitách permanentně mejdanově rozjuchaného tandemu Rosenkrantz- Guildenstern (Robert Kroupar, Ondřej Bauer). Patrně by se i dalo ústrojněji zacházet s písněmi (finálové Lennonovo Woman či zhudebnění Žáčkova Zvedni hlavu, Ofélie, které známe v lepší verzi v podání Michala Prokopa). Klavírista Daniel Čámský ovšem do inscenace zapadne spolehlivě jako další figura tohoto naléhavého panoptika pro teenagery. Loutkoherci obstáli tentokrát i jako činoherci, především Milan Hajn a Blanka Josephová-Luňáková, inscenace potěší vynalézavostí, vtipem i pozitivním, nikoliv depresivním potenciálem.

    Divadlo Alfa Plzeň – William Shakespeare, Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček: Hamleteen. Režie Jakub Vašíček, scéna Kamil Bělohlávek, kostýmy Tereza Venclová, hudba Ondřej Müller a Daniel Čámský, dramaturgie Pavel Vašíček. Česká premiéra 27. února 2012.

    • Autor:
    • Publikováno: 19. března 2012

    Komentáře k článku: Pomoz, milé Bravo!

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,