Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mlhy nad Českým Krumlovem

    I přes vstřícnost, jakou jen mohu mít k letním divadelním produkcím, se domnívám, že Doylův Pes baskervillský není právě nejobjevnější dramaturgickou volbou Jihočeského divadla. Nevím, zda vůbec ještě lze notoricky známé detektivky inscenovat pozoruhodně a překvapivě – po všech těch znamenitých filmových a televizních adaptacích. A především po posledním hitu – veleúspěšném, dnes už kultovním seriálu z produkce BBC s Benedictem Cumberbatchem v roli Sherlocka Holmese a s Martinem Freemanem hrajícím Johna Watsona. I když je režisérem kusu Petr Zelenka a vyskytnou se zde (sporé) filmové projekce. A prozradím pointu již na začátku – jedna z nich zhmotňuje již zmíněného psa.

    

    Pes baskervillský: Sir Arthur Conan Doyle.

    Watson (Viktor Limr) a Sherlock (Karel Roden) se chystají do boje, jejich municí jsou drogy… FOTO PETR NEUBERT

    V inscenaci uváděné na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově nezazáří ani Karel Roden (v alternaci s Jiřím Suchým z Tábora) jako Sherlock Holmes – herec má nesporné charisma a je pro diváky velkým lákadlem, na premiéře si ovšem příliš nepamatoval text. Jeho přeřeky a následné opravování a glosování sice byly zdrojem diváckého pobavení (dokonce možná i tím nejsilnějším), ale celku to příliš nepomohlo. Oporou nebyl ani další hostující herec – Viktor Limr jako John Watson. Působí spíše jako seriózní partner (ne)geniálního detektiva než ten hloupější společník-pomocník, takže moc pozornosti na sebe nestrhává. Nemyslím si však, že by to byla jeho chyba – je zkrátka jen další postavou „zalidněné“, nevýrazné inscenace.

    Jihočeský Pes baskervillský není detektivka s distingovaným anglickým humorem. Citelné je to především ve scénách, kdy je Sherlock pod vlivem ďáblova kopyta, tedy omámen. Roden se třesoucí se rukou snaží dostihnout lahvičku s drogou nebo nechtěně obtěžuje prsa přítomné dámy, pak si raději strčí pohybující se ruku do kapsy… Jedná se spíše o taškařici, i když díky Rodenovi dobře vypointovanou. Po těchto pasážích však často přichází nuda, otáčení za rozličnými prostředími, která působí neinvenčně – pokoj s knihovnou, bažiny, na cestičce kůň s drožkou; a pro „velkolepost“ nechybí ani (zbytná) scéna s loučemi.

    Inscenace není ani příliš vizuálně vynalézavá (kostýmy jsou sice nápadné, dokonce až tak moc, že by se spíše hodily do operetky) a působí zdlouhavě. Navíc je děj propojením dvou Doylových textů (kromě Psa baskervillského použili režisér Petr Zelenka s dramaturgyní Olgou Šubrtovou pro scénář také povídku Ďáblovo kopyto) nepřehledný. Jednoduše řečeno – hodně se zde povídá a dosti se s hledištěm otáčí…

    Jihočeské divadlo České Budějovice – Pes baskervillský: Sir Arthur Conan Doyle. Adaptace Petr Zelenka a Olga Šubrtová. Režie Petr Zelenka, scéna Nikola Tempír, kostýmy Vladimíra Fomínová, hudba Daniel Šubrt, světelný design Martin Špet­lík. Premiéra 11. června 2015 na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově.


    Komentáře k článku: Mlhy nad Českým Krumlovem

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,