8/2024

16. 4. 2024

V sázavských peřejích

Nevím, zda je to teatrologicky správně, ale rozlišuji mezi amatéry a ochotníky. V amatérských peřejích jsme se smočili tak trochu všichni a mnohé z nás vyplavily na profesionální břeh. No ale ochotníci? Při jejich představeních jsem míval utkvělý pocit, že se snaží hrát jako bardi Národního divadla, což mívalo nechtěné účinky. Nikdy není pozdě předsudky odkládat… Stalo se 12. července v kulturním domě města Sázava při premiéře Divadelního souboru Jiřího Voskovce Cesta kolem světa za 80 dní. Pozval mě autor Pavel Kohout, odmítnutí nepřipadalo v úvahu, i tak jsem dorazil s výše naznačenými pocity.

Kohoutovu proslulou adaptaci románu Julese Verna jsem o její světové premiéře v libeňském Divadle S. K. Neumanna vidět nemohl, leda že by mně maminka vyměňovala o přestávce plínky. O legendární inscenaci jsem přesto slyšel dost: nejraději mám vzpomínky pamětníka Jana Skopečka, jak se v řeznictví kšeftovalo se vstupenkami na beznadějně vyprodanou komedii. Podpultovní kilo flákoty za ohňostroj divadelní fantazie a zábavy. Nenápadný scénografický vzkaz tehdejšímu sukcesu poslala sázavská inscenace použitím obdobné pruhované látky, jinak už režijně a herecky museli pádlovat svou vlastní kanoi. DS Jiřího Voskovce má sice mnohaletou tradici, přesto mě překvapila jejich zkušeně zručná jízda zdánlivě jednoduchou komedií. Bez přehrávání, s citem a vkusem pro uměřenou charakteristiku a zejména pro ironickou nadsázku textu, který si z akurátního gentlemanství staré dobré Anglie láskyplně utahuje. Zkrátka inscenace na úrovni menší oblastní profesionální scény. Z početného souboru jmenujme alespoň představitele hlavních rolí: Luboš Malý (Fogg), Oldřich Randula (Passpartout), Iva Danková (Auda), Radek Tupý (Fix). Kohoutova hra stojí na vtipu rychlých proměn prostředí a převleků herců v mnoha rolích, jinak řečeno je temporytmus jednou z hlavních postav komedie. Nutno dodat, že pointování výstupů sedělo zpravidla správně, avšak tempo dramatické honičky s časem tu a tam zvolnilo. Proč se ale podivovat: sjíždíte svůj oblíbený part řeky, položíte pádlo přes borty a jenom se kocháte…

DS Jiřího Voskovce Sázava – Pavel Kohout: Cesta kolem světa za 80 dní. Režie Martin Kovářík, Oldřich Randula, hudba a texty Milan Štědra, kostýmy a scénografie Hana Šímová, Martin Kovářík a kolektiv. Premiéra 12. července 2013.