Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2019

ročník 28
25. 6.–2. 9. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Opera pro spojený svět

    Tak zní slogan projektu Opera Vision, který založilo a zřizuje evropské sdružení operních společností a festivalů Opera Europe. Sdružuje devětadvacet partnerů ze sedmnácti zemí, kteří na speciální internetové stránky deponují své právě premiérované operní (občas i operetní a muzikálové) inscenace, koncerty, naučné pořady, medailonky tvůrců, kvízy, reportáže, debaty a další možné formáty, jimiž lze komunikovat o hudbě a hudebním divadle. Streamy jsou tu k volnému nahlížení, bez přihlašování a samozřejmě zdarma, je to nekomerční projekt. V digitální knihovně se uchovávají pořady zhruba půl roku, momentálně jen operních inscenací lze zhlédnout zhruba dvacet. Stránky komunikují automaticky v jazycích zúčastněných zemí, tedy u nás česky, k dispozici bývají i anglické, francouzské a německé titulky libreta. Samozřejmostí jsou fermany inscenací a prokliky na stránky jednotlivých domů.

    Při současné nízké frekvenci operních inscenací v České televizi (podle původních slibů ČT art měly být každý týden!), a to ještě v převážně mainstreamovém až komerčním výběru, kdy přednost mají slavné domy a pěvecké hvězdy před jevištní operní tvorbou, představuje Opera Vision nejlepší možnost zorientovat se v současném operním divadle a sledovat špičkové inscenace. Komická opera z Berlína už své premiéry streamuje prakticky pravidelně, je tedy možné sledovat její tvorbu systematicky jaksi z první řady – i když zážitek z hlediště žádné technické zprostředkování díla nahradit nemůže. Poslední premiéra, Pucciniho Bohéma, sem přibyla 27. ledna v nastudování nového šéfdirigenta Komické opery Jordána de Souza a šéfa a režiséra Barrieho Koskyho. Často se tu objevují premiéry z bruselského domu La Monnaie, třeba pozoruhodné provedení Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, a také vůbec nejnovější stream, premiéra opery Amilcara Ponchielliho La Gioconda, pod taktovkou Paola Carignaniho a v režii Oliviera Py erotická expresivní podívaná (premiéra 12. února). O něco dříve se tu streamovala premiéra opery Georga Friedricha Händela Xerxes z Německé rýnské opery (Deutsche Oper am Rhein) v Düsseldorfu/Duisburgu (v koprodukci s Komickou operou v Berlíně), spojila se v ní tendence k autentické interpretaci pod taktovkou Konrada Junghänela s fantazijním pojetím režiséra Stefana Herheima. Také další nedávné počiny byly pozoruhodné: Polská národní opera z Varšavy nabídla u nás myslím prakticky neznámou operu Manru Ignacyho Jana Paderewskiho (premiéra 18. ledna) v titulní roli s Peterem Bergerem, Norská národní opera v Oslu (z níž vzešlo nové operní vedení oper pražského Národního divadla) uvedla operu Benjamina Brittena Billy Budd a jeho příběh umístila do zvlášť stresujícího prostředí ponorky (premiéra 8. února) a od 1. ledna je k dispozici pozoruhodná moderně tradiční inscenace Mozartovy Figarovy svatby pod taktovkou Michaela Rosewella v režii Sira Thomase Allena z londýnské Royal College of Music. A to jsme probrali produkci za posledního půldruhého měsíce.

    Zvlášť je třeba připomenout nastudování Janáčkovy Káti Kabanové v Teatro di San Carlo (premiéra 20. prosince 2018) pod taktovkou Juraje Valčuhy a v režii Williho Deckera. V titulní roli excelovala Pavla Vykopalová, jejímuž naturelu a projevu skvěle padla citlivá psychologická interpretace opery, dění uzavřené do klaustrofobického prostoru dřevěného baráku.

    Z českých operních domů se projektu Opera Vision účastní jen Národní divadla v Praze a v Brně. Každé zatím zavěsilo jednu operní produkci: pražské nastudování Smetanovy Libuše dirigenta Jaroslava Kyzlinka a režiséra Jana Buriana, brněnské pak nejnovější inscenaci Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky v gesci dirigenta Marka Ivanoviće a režiséra Jiřího Heřmana.


    Komentáře k článku: Opera pro spojený svět

    1. Zbyněk Brabec

      Profilový obrázek

      Ano,
      Opera Vision je velice užitečný portál, kde se dá leccos zajímavého ze současného operního světa vidět. Inscenace to nejsou vždy zcela špičkové, ale vždy rozhodně zajímavé. Sám je sleduji pečlivě již dlouhou dobu, samozřejmě mě njevíc zajímají méně známé tituly, např. v současné době Paderewského Manru nebo Erkelův Ban bán, dříve třeba Baltická legenda z Poznaně. Dr. Herman správně upozornil na premiéry z Komické opery v Berlíně – viděli jsme Eugena Oněgina, kromě pozoruhodné Bohémy je k vidění i Mrtvé město s Alešem Brisceinem. Národní divadlo zde již před časem uvedlo záznam své poslední inscenace Julietty B. Martinů. Škoda, že se projektu neúčastní Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, které vytváří velice špičkové inscenace, např. Lady Macbeth Mcenského újezdu nebo Osud.

      22.02.2019 (22.44), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,