8/2024

16. 4. 2024

O beránkovi, který spadl z nebe

…a s pomocí malé holčičky se na ně zase vrátil. Inscenace libereckého Naivního divadla inspirovaná obrázkovou knížkou Freda Rodriana je určena dětem ve věku od dvou let. Nicméně myslím, že dokáže na chvíli udělat bezelstné, naivní dítě i z leckterého dospělého. Alespoň mně se tak stalo. Žasla jsem nad tím, jak se z hromádky dřevěných součástek vyloupne tančící žirafa. S otevřenou pusou jsem sledovala beránka přivázaného k balonkům, jak se vznáší nad jevišťátkem. A zadržovala jsem dech, když tanečnice klouzala po provaze. A byla jsem vděčná: konečně zas představení okouzlující něžnou poezií a hravostí! Konečně zas jednou možno nechat se unést lidským důvtipem, netřeba luštit zašmodrchané intelektuální koncepce!

O beránkovi, který spadl z nebe

Něžně poetický a hravý je liberecký Beránek FOTO JAROSLAV PROKOP

Velmi chytře od Víta Peřiny sepsáno – jako atraktivní příběh s posláním. Velmi chytře režisérkou Michaelou Homolovou a výtvarníkem Robertem Smolíkem koncipováno – jako pocta lidské fantazii, která z obyčejných věcí činí zázračné. Perfektně promyšleno, přitom to působí úžasně bezprostředně, jak si čtveřice herců (Diana Čičmanová, Barbora Kubátová, Filip Homola, Adam Kubišta) hraje – s nakažlivým zaujetím, pětačtyřicet minut v nepolevujícím tempu. A je to inspirující: však po dohrání příběhu nastává čas, aby si hrálo publikum! Aby si děti vyzkoušely, jak hrát na improvizované xylofony (z polystyrenových květináčů a šroubů), prohlédly si loutky, se kterými se hrálo (výměnou tělíčka se z drezéra stává silák či principál), anebo si vyrobily vlastní – vždyť stačí trochu vaty a je tu nebeský beránek!

Naivní divadlo, Liberec – Fred Rodrian, Vít Peřina a kol.: O beránkovi, který spadl z nebe. Režie Michaela Homolová, výprava Robert Smolík, hudba Filip Nemohla Kvartet. Premiéra 15. února 2014.