Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    Nominace na Ceny Thálie v nejpestřejší kategorii

    A je tu závěrečný finiš! V listopadu střídá jedna baletní premiéra druhou a do toho se mísí novinky na nezávislé taneční scéně. Data premiér se mnohdy kryjí, a člen oborové poroty aby byl nejlépe v jeden večer zároveň v Olomouci a Ústí nad Labem. I tento listopad naše porota objela celou republiku. Za rok vidíme kolem šedesáti inscenací, z nichž vybíráme závěrečné nominace. K tomu ale připočtěme u baletu obvyklé alternace, které se snažíme – pokud v nich vidíme potenciál – také obsáhnout. Pokud váháme, objednáváme si u divadel DVD a zhlédnuté naživo ověřujeme při sledování záznamu.

    Specifikem naší kategorie je rozmanitost děl a výkonů, které posuzujeme. Stručně řečeno: zajímáme se o vše, kde je dominantním způsobem sdělení pohyb. Proto vedle baletu a současného tance sledujeme, co se rodí v pantomimě a nonverbálním divadle, zajímá nás rozmachující se nový cirkus a alespoň „po očku“ sledujeme, co nového vzniká v našem jediném poloprofesionálním souboru lidového tance – Ondráši.

    V naší porotě, kterou tvoří Marcela Benoniová, Kateřina Dedková, Ljubov Dančenko, Jiří Horák, Ivanka Kubicová, Václav Kuneš a Roman Vašek, jsou slyšet hlasy zkušených tanečních pedagogů, tanečníků, choreografů i kritiků. Ač každý tíhneme k odlišným tanečním nebo pohybovým projevům, nasloucháme si, diskutujeme. A pokud snad je porotce v nějaké posuzované inscenaci, respektive výkonu zainteresován, samozřejmě je vyloučen nejen z hlasování, ale i z rozpravy.

    Výsledkem mohou být nominace hodně rozličné – třeba jako vloni: od Labutího jezera k pantomimickému sólu, od silného tanečního výkonu v nekonformní inscenaci v Ponci k ryzí klasice v Olomouci. Určující je pouze kvalita individuálního výkonu.

    „Postěžuju si“ ale na jednu věc. Umělci nám to každým rokem dělají těžší: přicházejí zajímaví tanečníci ze zahraničí, interpretační kvalita roste. Dovolím si odhadnout, že letos bude při určování užších nominací pořádná tlačenice. Také proto je potřeba věnovat pozornost širším nominacím. I mezi nimi jsou pozoruhodné výkony! A hlavně, ať už si samu trofej odnáší kdokoli, vždy je potřeba pamatovat na to, že jde o ocenění symbolické, ocenění, které vychází ze znalostí, argumentů i prostých sympatií. Thálie v naší kategorii se neudělují za výšku skoku ani za otočené piruety. Umění nelze takto jednoduše měřit. K rozhodnutí nakonec vede poučený, ale do jisté míry subjektivní názor každého porotce. Ceňme si Thálií a jiných ocenění – ale ve zdravé míře.

    Roman Vašek


    Komentáře k článku: Nominace na Ceny Thálie v nejpestřejší kategorii

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,