Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Nepřehlédnutelné herecké sólo Evy Hacurové

    Poslední velký německý spisovatel z Prahy, podle Josefa Kroutvora česky cítící Němec, Johannes Urzidil, druh Franze Kafky v kavárně Arco, byl léta na okraji zájmu našich čtenářů. O jeho pomyslný návrat domů se dvakrát zasloužil David Jařab: poprvé v roce 2009 inscenací Weissenstein v Komedii a podruhé adaptací jeho povídky Poslední zvonění, kterou uvedl pod titulem Kvartýr na Nové scéně pražského Národního divadla v roce 2014. Volně podle téže prózy napsala Tereza Boučková hru Sodoma komora, již ve foyer Divadla v Dlouhé nastudovala Hana Burešová. Příběh služky, která po útěku židovské rodiny z nacisty okupované Prahy ovládne její byt, je krutou analýzou nízkosti a chamtivosti lidského póvlu, jemuž není nic svaté.

    Zleva Eva Hacurová (Mařka) a Berenika Anna Mikeschová (Jožka) FOTO MARTIN ŠPELDA

    Na scéně jen pár židlí, stolek, sofa, piano a klavírista (Ondřej Rychlý), který představení podbarvuje jakýmsi postmoderním soundtrackem ze známých melodií. Služka Mařka nejprve nenápadně zkoumá interiér, raduje se z nalezených peněz a toalet, jež tu zanechali původní majitelé, její uspokojení je čím dál víc agresivní, neváhá ani terorizovat sestru Jožku (Berenika Anna Mikeschová), kterou pozvala, aby s ní sdílela nečekaně nabytý majetek.

    Je to velká herecká příležitost pro Evu Hacurovou v hlavní roli, která ji ani na okamžik nepromarňuje. Nesmělá, rozpačitá a posléze vítězná na vrcholu moci, ublížená a skoro plačtivá ve chvílích svého pádu – všechny tyto polohy jsou v hereččině výkonu obsaženy. A nabízeny jsou s tak nepřehlédnutelným temperamentem, že divákům na vteřinu nedovolí spustit z ní oči. Nutno dodat, že k sugestivnosti této role výrazně přispívá promyšlená, jakoby neefektní a skrytá režie Hany Burešové.

    Jak známo, žádné stromy nerostou do nebe a služčina moc je ve skutečnosti pofiderní, omezená skutečnými pány – sousedkou nacistkou (Marie Turková), vojákem wehrmachtu (Samuel Toman) a esesákem (Miroslav Zavičár). Jsou to epizodní role a herci v nich účelně a uměřeně slouží celku.

    Když představení skončí, je to úlevný pocit, že všechna ta krutost, agresivita a manipulace byly jen divadlo.

    Divadlo v Dlouhé, Praha – Tereza Boučková: Sodoma komora. Režie Hana Burešová, hudba Ondřej Rychlý, kostýmy Magdalena Zimová. Premiéra 1. května 2023 v divadelní kavárně v rámci cyklu Krátká Dlouhá.


    Komentáře k článku: Nepřehlédnutelné herecké sólo Evy Hacurové

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,