Divadelní noviny Aktuální vydání 7/2024

7/2024

2. 4. 2024

Cohen jede na konec světa

Hlavní postava sugestivních literárních textů světoznámého choreografa Jiřího Kyliána nese příjmení Cohen, nejedná se však o věhlasného kanadského barda, ale autorovo alter ego, pojednané ovšem ve značně fantaskní až surreální poloze. Pod titulem Kylián: Narozen v cizině, reflektujícím i emigrantské existenciální rozpoložení, jsou Kyliánovy cestovatelské příběhy prezentovány v Divadle Viola. V režii Tomáše Vondrovice je mistrovsky zprostředkovává Jiří Lábus.

Jiří Lábus vypráví o životních cestách Jiřího Kyliána FOTO VIKTOR KRONBAUER

Cohenova životní pouť začíná v české vísce Břežany, hrdina se jako mladík vydává s voraři do Hamburku, odkud se dostane daleko na moře, kde u ostrova Fidži potkává mořskou pannu přimrzlou ke kře. Ve Španělsku při pátrání po relikviích spatří dvě obezřetně ukrývané Ježíšovy lebky (dospělou a tu ještě dětskou), v Persii se stane obchodníkem se vzácnými koberci, přesto je překvapen, když ten nejnenápadnější a nejošoupanější se ukáže jako koberec létající… Teprve po všech těchto i jiných bláznivých příhodách, připomínajících fabulování Pohádek tisíci a jedné noci či pikareskních románů, se Cohen začne věnovat – v Čechách – baletu. V Národním divadle je ovšem nutné se na Šípkovou Růženku připravovat pojídáním šípkové zavařeniny, vhodnou průpravou pro nácvik Louskáčka se stává konzumace vlašských ořechů. Na Labutí jezero je zase nutný lovecký výcvik. Autorovými texty prostupuje hravé jazykové laškování (např. malorysost, sexuální dezorientace).

Jednotlivé epizody Cohenovy životní cesty jsou oddělovány krátkými filmovými povídkami, v nichž se Jiří Kylián pohybuje groteskním „trhaným“ staccatem v různých prostředích (včetně výstupu z moře na souš a pak zase zpět).

Lábusovo vyprávění má strhující gradaci, některé napínavé momenty interpret sděluje v bohatě proměnlivém temporytmu, od kulometné rychlosti slovního projevu po evokaci tajemna, sugerovanou pomalu zatajovaným dechem. Herec suverénně komunikuje s publikem, z minima přeřeknutí (byla snad jen dvě) dokáže duchapřítomně vytvořit osvobodivá vydechnutí. Interpretačním vrcholem je přenos baletu rozhlasem. Lábus se „sporťáckým“ zaujetím i údivem reportéra, který vidí klasický tanec asi poprvé, popisuje základní prvky baletní abecedy realizované během probíhající inscenace. Na premiéře se při tomto „čísle“ královsky bavili především aktivní tanečníci přítomní v publiku.

Spojení dvou na první pohled nekompatibilních talentů vykrystalizovalo v osvěžující a očistný zážitek, Jiří Lábus přesvědčil o dalších fasetách svého hereckého umu, nejinak i Jiří Kylián, který jako literát předvedl uvolněnou fantazii, smysl pro neotřelý humor i jazykovou vynalézavost.

Divadlo Viola – Jiří Kylián: Kylián: Narozen v cizině. Režie Tomáš Vondrovic, scéna Ivana Brádková. Premiéra 24. října 2016.

• Publikováno: 14. listopadu 2016