8/2024

16. 4. 2024

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má na mušce slovenský dramatik Viliam Klimáček, zkoumá ho v titulu Muži sa minuli s výrazně komediální nadsázkou a s přihlédnutím k obrazu komplikovaného světa těchto dní. Text nastudovala v kolektivní režii „slovenská sekce“ Divadla v Dlouhé, posílená tentokrát o kolegu z Divadla pod Palmovkou. Aby se groteskní optika výstřední fabule ještě zvýraznila, ztvárňují jednotlivé postavy interpreti opačného pohlaví.

Dáša (Tomáš Dianiška) a Sisa (Martin Veliký) na nákupu v zahraničí FOTO IRENA VODÁKOVÁ

Nejde však o lacinou travesty show, interpretace je decentní a pro dané charaktery adekvátní. Jelikož jde převážně o sled dialogů, především těch partnerských, lze obsadit všechny mužské postavy jediným interpretem (bizarní chlapíky suverénně vykresluje Magdalena Zimová), zato dámy se objevují v reprezentativním počtu. Za genderový paradox lze označit hereckou kreaci Martina Velikého, v civilu nejmužnějšího z celého castingu, jehož Sisa působí vlastně nejženštěji.

Sisa žije ve svazku s bohatým manažerem, který je naladěn na podléhání nejnovějším materiálním i spirituálním trendům a radí, ba nařizuje své manželce, jak má vypadat či které duchovní módy zabudovat do profilu své osobnosti. Rút (Peter Varga) byla vyzdvižena bigotním partnerem ze dna společnosti, ten ji v přísné katolické víře vychovává a usměrňuje, v dramatické zápletce ruší společnou dovolenou u moře v Chorvatsku a „ordinuje“ pouť do Czenstochowé. Dáša (Tomáš Dianiška) je svým manželem, neurvalým kšeftsmanem, stále ponižována, ať už se jedná o vaření, řízení automobilu, či výchovu syna, který propadá z fyziky. Všechny dámy, kamarádky už od školky, se ve finále svého jha zbaví, a to za velmi bizarních okolností, nejpřirozeněji vlastně Dáša, která se ve škole na rodičovské schůzce seznámí s jistým tatíkem, kultivovaným muzikantem (moment prudkého vzplanutí citů je v podání Zimové a Dianišky vrcholem inscenace).

Zábavný, uvolněný večírek jen lehce nahozeného jevištního tvaru ze série Krátká Dlouhá (interpreti občas hledí do scénářů) je zábavou radostnou a vkusnou, i proto, že role jsou ztvárňovány bez estrádního pitvoření.

Divadlo v Dlouhé (Krátká Dlouhá / slovenská sekce) – Viliam Klimáček: Muži sa minuli. Režie a výprava kolektiv, hudba Milan Potoček. Česká premiéra 10. září 2017 v Divadelní kavárně.

• Publikováno: 20. září 2017