Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Zahraničí

    Můžeme být čímkoli – Mezinárodní online divadelní festival

    Britský divadelní portál TheTheatreTimes.com pořádá ve dnech 15. dubna – 15. května Druhý mezinárodní online divadelní festival (International Online Theatre Festival). V současné době je to snad jediná možnost, jak takovou mezinárodní akci uskutečnit.

    F. M. Dostojevský / Gottfried Leibniz: Idiotology (režie Klim Kozinsky, premiéra 10. 12. 2016, Stanislavsky Electrotheatre, Moskva) FOTO ANDREY BEZUKLADNIKOV

    Portál s globální působností a záběrem vznikl v roce 2016. Od té doby publikoval na 3 700 článků z devadesáti zemí světa. Jeho rozsáhlé aktivity mají i facebookovou a twitterovou sekci. V čele redakce, která sídlí v Londýně, stojí tříčlenný mezinárodní tým uměleckých ředitelů: Xunnan Li, Alma Prelec a Gabriel Vivas-Martínez. V loňském roce přišli s ideou vytvořit online divadelní festival, jehož představení bude možno sledovat přes internet kdekoli na světě. Včetně filmových dokumentů zkoumajících proces divadelní tvorby, divadelní řemeslo a způsoby divadelní prezentace prostřednictvím filmu. Projekt vznikl a existuje ve spolupráci s polskou produkční společností Ninateka, britským webovým portálem Digital Theatre+, berlínskám divadlem Schaubühne am Lehniner Platz a moskevským Stanislavsky Electrotheatre.

    Když jsme se rozhodli v roce 2019 uspořádat online festival, byl svět úplně jiný, než je dnes. Rok 2020 přinesl extrémní situaci, v níž kreativní průmysl zažívá kvůli pandemii dosud nevídanou situaci, říkají organizátoři. Doufáme, že náš festival přináší alespoň virtuální možnost sdílení divadelního zážitku v těchto těžkých dobách. Tématem letošního ročníku je transformace a schopnost přežití ve světě, kde můžete být čímkoli (což je podtitul festivalu). Cílem je vytvořit online prostor, který překračuje geografické bariéry, odmítá zjednodušené vzorce vnímání hranic a národní identity a snaží se vytvořit komunitu diváků, v níž se uvažuje o tom, co znamená být člověkem v dnešním světě. Zároveň chce festival vytvořit místo pro zkoumání rozmanitých definic divadelního prostoru.

    V hlavním programu najdeme reprezentativní vzorek třiadvaceti inscenací divadel z celého světa. Po loňském úspěchu se vracejí Nowy Teatr, Left Bank Theatre, Zhengyi Ci Xilou a Stanislavsky Electrotheatre. To představí pět inscenací včetně moskevské Psychózy, ruské interpretace slavné – i u nás uváděné – hry Sarah Kane, a spektakulární opery současného ruského skladatele Dmitriho Kourliandskiho Octavia. Trepanace v režii Borise Juchananova. Festival dále nabízí pět představení Schaubühne včetně dramatizace slavného románu Virginie Woolf Orlando v režii Katie Mitchell či adaptace Fassbinderova Manželství Marie Braunové v režii Thomase Ostermeiera. Losangeleské divadlo City Garage a pekingské divadlo Quirky Moth představují současné hry méně známých autorů. Na programu jsou i dvě inscenace, které známe z festivalu Divadlo Plzeň – Ostermeierův Nepřítel lidu a Warlikowského (A)Pollonia.

    Dokumenty ve filmové sekci Za scénou mají podnítit diskusi o tom, co znamená tvořit a zda a jak lze přenášet živé umění do digitálního prostoru.

    Všechny produkce je možné zhlédnout na internetu po celém světě, vždy po dobu jednoho dne, zadarmo. Základním mottem festivalu je otázka: Čím vlastně ve světě, kde můžete být kýmkoli, chcete opravdu být?

    Pro DN ze zahraničních zdrojů připravila Jana Soprová


    Komentáře k článku: Můžeme být čímkoli – Mezinárodní online divadelní festival

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,