Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 533)

    Studenti čtvrtého ročníku Ateliéru činoherního herectví doc. Aleše Bergmana jsou spolčením talentovaných osobností. Po rozpustilém Goldoniho Poprasku na laguně, zdařilé Vyrypajevově satiře Opilí a vynikajícím Pitínského Mejercholdovi přicházejí s dramatizací románu amerického spisovatele první poloviny dvacátého století Francise Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby.

    Odvážná dramaturgie spolu s výtečně sestavenými tvůrčími týmy a jejich ohromující píle, jim dávají pomyslná křídla. Na premiéru Gatsbyho jsem se těšil…

    Stoupal jsem do schodů, protože čtvrťáci tentokrát hrají v Divadle na Orlí. Divácký zájem je veliký. Na mnohé se nedostává, odcházejí s nepořízenou…

    Fitzgeraldův příběh je tak trochu o dnešních dnech Foto Martina Řeháčková

    Usedám do první řady. Dívám se na zeď s abstraktní malbou na obdélníkových pruzích a zeleným pásem směřujícím přes plytké pódium po schůdcích dolů ve tvaru lávky předváděcího mola až do řad diváků. Na pódiu stojí prosklená vitrína a v ní, jako v muzeu, zavěšený manželský pár Daisy a Tom Buchman.

    Chrapot hudby, třesk hlučících motorů, výkřiky… Představení začíná. New York, ostrov Long Island. Halasný večírek. Dívka v růžové krinolíně si jazýčkem vlhčí rty.  Kostýmy aktérů svědčí o uvolněnosti vilné doby hospodářské konjuktury.

    Kostýmy aktérů svědčí o uvolněnosti vilné doby hospodářské konjuktury. Foto Martina Řeháčková

    V reji dekadencí poznamenaných tanečníku se představuje mladík Nick Carraway, který doputoval s provinčního města, aby získal peníze spekulacemi na burze. Je chytrý, milý, výřečný. Bohatí a vlivní ho rádi vidí. Nick se vemlouvá do přízně diváků, vypráví svůj příběh.

    Režisér inscenace Jiří Liška měl šťastnou ruku, když do role Nicka obsadil Johnnyho Horáka. Herec je rozený vypravěč, bystrý, vtipný, skvěle vykresluje děje, s ironií komentuje situace. Jeho mluvní dikce je na vysoké profesní úrovni. Diváky vtahuje do příběhu, jako by byl jeho autorem.

    Aktéři střídají kostýmy. Foto Martina Řeháčková

    Běží vířivé propletence dialogů, večírek střídají scény jedoucího automobilu. Proměny zajišťují herci. Rozkládají molo na zelené ostrůvky. Aktéři střídají kostýmy. Jsou z nich sluhové, prostituti, společnice i psi.

    Představení se odvíjí ve svižném tempu. Zpomalení se dostavuje jen ve scénách dramatického napětí. Třeba když se na telefonním ciferníku nedaří vytočit správné číslo…

    Ve znamenité podívané vynikají herecké výkony. Foto Martina Řeháčková

    Ve znamenité podívané vynikají herecké výkony. Tom Buchaman je v podání Lukáše Dohodila ostrý chlap, buran, intrikán, nebezpečný ochránce svého teritoria. Tajemný Jay Gatsby Radka Melši je sympatický elegán, romantik milující dívku snů, Tomovu manželku Daisy… Manželem zavrhovanou a ponižovanou Daisy Buchamanovou hraje půvabná Hana Drozdová jako rozpolceného člověka utápějícího vnitřní samotu v alkoholu. Majitele autodílny George Wilsona představuje Matěj Beneš v podobě dobromyslného, naivního optimisty, kterému smrt manželky pod koly auta zatemní mozek a stane se vrahem. Jeho hra na ukulele a zpěv písně o milované patří k vrcholným scénám. Jeho nevěrnou manželku Myrtie hraje, poněkud indisponovaná zraněním nohy, a proto o berlích, Klára Bulantová. Její Myrtie se vyznačuje chladem ve vztahu k manželovi a sexuální posedlostí k milovanému, leč ženatému Tomu Buchananovi.

    Do posledního detailu promyšlený jevištní koloběh je smysluplný, má řád. Foto Martina Řeháčková

    Jiří Liška je z rodu režisérů – neoblomných velitelů typu Petera Scherhaufera. Inscenace Velký Gatsby je toho dokladem. Do posledního detailu promyšlený jevištní koloběh je smysluplný, má řád.

    Všude přítomná múza Mab poznamenala. Fitzgeraldův příběh je tak trochu o dnešních dnech…

    Odpověděl jsem: Ne tak trochu, ale dost

    Brno – Komín, 8. 2. 2020 

    Divadlo na Orlí, Brno – Rebekka Kricheldorf (podle F. Scotta Fitzgeralda): Velký Gatsby. Překlad Michal Kotrouš, režie Jiří Liška, dramaturgie Michael Sodomka, choreografie Jan Šnajder, výprava Andrea Mužíková, hudba Parov Stelar, Odd Chap, Dj Quads, Šimon Bilina, zvuk Vojta Kříž, světla Dominika Kuntzmanová, stavba Marta Koláčková. Produkce Matěj Nárožný. Hrají studenti absolvujícího ročníku činoherního herectví DF JAMU doc. Aleše Bergmana a studenti 1. ročníku Ateliéru muzikálového herectví doc. Sylvy Talpové. Premiéra 6. 2. 2020.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 533)

    1. Milana Sudká

      Avatar

      Ležím po operaci na nemocničním lůžku,
      naštěstí v určitém komfortu na nafstartním pokoji a v klidu, nerušena pacienty, imaginárně obracím stránky tohoto úžasného díla. S perfektním popisem divadelní hry v podání mladých herců je bolest snesitelná a dokonce se usmívám.
      Děkuji

      03.03.2020 (19.22), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,