Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 429)

    Jsem na světě poněkud déle, než je v kraji zvykem. Ke slavné tragédii Romeo a Julie z pera Williama Shakespeara mám osobní vztah. Titulní roli jsem hrál v začátcích své herecké kariéry v mládežnickém divadle na brněnském Výstavišti a o pár měsíců poté jsem měl štěstí vidět balet Sergeje Prokofjeva. Choreografii měl a Romea tančil mistr Miroslav Kůra. Došlo mi, jak jsem asi měl tragického hrdinu hrát…

    Bohumil Klika (Benvolio) a Miroslav Kůra (Merkucio) v pražské inscenaci Romea a Julie (prem. 19. 1. 1962). Foto archiv ND

    Jsem vskutku pamětník. Představte si, že i v muzikálové podobě příběhu věčných milenců – West Side Story Leonarda Bernsteina – jsem hrál a zpíval…

    Balet Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie byl ve světové premiéře uveden v Brně 30. prosince 1938. V dobách německé anexe, na počátku rozbití Československé republiky.

    Zora Šemberová jako první Julie a Ivo Váňa-Psota jako první Romeo. Foto archiv

    Bájný ředitel Státního divadla Miroslav Zejda mi o tom v restauraci Bohéma, v oparu rumové vůně, vyprávěl: Bylo zle a všichni věděli, že jde o krk. Divadla v Leningradu a v Moskvě o balet nestála. Ivo Váňa Psota se dostal k partituře a ředitel Václav Jiříkovský podepsal smlouvu s Rafaelem Kubelíkem. Ale ten od ní ustoupil… Quido Arnoldi, Ital, tehdy v brněnském angažmá, Prokofjevovu hudbu nastudoval a Psota ve své choreografii tančil Romea. Tady vedle, v Mahenově divadle. Tehdy se jmenovalo Na hradbách… Symbolické označení… Chlapče, to byli stateční kumštýři… Také si to vypili… Tak na jejich památku…

    Sloupkový ambit kol čtvercového náměstí s plochami ochranných plátů drátěného pletiva v prvním podlaží svou podobou vzdáleně připomínal sportovní areál z filmu West Side Story. Ani omladiny dvou znepřátelených rodů nezapřely choreografickou spřízněnost s filmem. Parta Monteků, neokázale kostýmovaných, hravě mrštných vtipálků, se proplétala řadami pyšných, do luxusu černě kožených bund oblečených Kapuletů. Tybalt, urostlý vůdce klanu černých vlajkonošů, co snad ponechali své hřmotné motocykly před stadionem, udivoval elegantní sošností a bravurou vysokých skoků (Martin Svobodník). V družině Monteků vynikal hubený sympatický štírek, hbitý tanečník, do hnědě laděný šprýmař Merkucio (Peter Lenart). Romeo ukrýval chlapeckou rozdychtěnost pod kapucí šedavé sportovní bundy (Arthur Abram). Jeho bratranec Benvolio ředil houstnoucí atmosféru krokovými variacemi a závratnými lufturami (Shoma Ogasawara).

    Ples u Kapuletů, s řadovými formacemi noblesně oděných měšťanů, se zdvojenými maskami na hlavách, v kontrastu se čtveřicí uličnických vetřelců, pobíhajících po konstrukcích ochozů a pronikajících do sevřených tanečních šiků, byl obrazovou kompozicí v pravdě mistrovskou. Zrovna tak jako plesové setkání Romea s Julií. Vrcholem představení bylo taneční duo milenců v takzvané balkónové scéně. Procítěný, brilantní taneční výkon Klaudie Radašovské a Arthura Abrama v titulních rolích vyvolal bouřlivý aplaus diváků.

    Nádhernou podívanou se staly výjevy bojových střetů. Foto NdB

    Nádhernou podívanou se staly výjevy bojových střetů, ve kterých Kapuleti vytlačují Monteky pomocí házených praporů vlajících na dlouhých žerdích. K překvapivým prvkům patřilo rozdělení inscenace. Opona se zvolna zavírala v rozehraném jevištním dění. Po přestávce se rozevřela a již jednou hraný výjev se opakoval…

    Choreograficky a režijně byla skvěle udělána scéna zákeřného zavraždění Merkucia a jeho bolestného umírání. Působivé byly scény s démonickou matkou Julie, paní Kapuletovou. Ivona Jeličová velitelskými gesty kostnatých rukou usurpovala rod do nenávratné záhuby.

    Svatební noc Romea a Julie byla situovaná do rámu svítícího obdélníku. Foto NdB

    Nad hlavami v paláci Kapuletů plály ohromné lustry z neonových tyčí ve tvaru kubistických kosočtverců. Jeden z nich se sesul za lůžko Julie v okamžicích vrcholící tragédie. Svatební noc Romea a Julie, situovaná do rámu svítícího obdélníku, s následnou tragickou smrtí mladinkých manželů se stala mementem lidské nesnášenlivosti a zloby.

    Procítěný, brilantní taneční výkon Klaudie Radašovské a Arthura Abrama v titulních rolích vyvolal bouřlivý aplaus diváků. Foto NdB

    Skvěle hrající orchestr řízený dirigentem Pavlem Šnajdrem dával vyznít jemným valérům Prokofjevovy skvostné hudby. Spolu s výkony tanečníků v choreografii Mária Radašovského a citlivou režií Martina Glasera udělal z představení událost dalece překračující hranice svého vzniku.

    Premiéra byla diváky aplaudována vstoje!

    Zamyšlená Mab pravila: Jako by hráli šachy. Zabití jednoho má v důsledku smrt druhého, skon druhého odstartuje řetězení dalších vražd… Věčný šach…

    A velký úspěch baletního souboru a orchestru Národního divadla Brno…

    Brno – Komín, 12. 3. 2019

    Národní divadlo Brno – Sergej Prokofjev: Romeo a Julie. Režie: Martin Glaser, choreografie: Mário Radačovský, scéna: Marek Holý, kostýmy: Alexandra Grusková, světelný design: Daniel Tesař. Osoby a obsazení – Julie, dcera Kapuletova: Klaudia RadačovskáNashua Mironova,Emilia Vuorio, Romeo, z rodu Monteků: Arthur AbramUladzimir IvanouIlya Mironov, Kapulet, hlava rodu, otec Julie: Ivan PopovDoychin DochevUladzimir IvanouMichal Pimek, Matka Julie, žena Kapuletova: Ivona JeličováAndrea Popov SmejkalováEriko WakizonoNelka Lazović, Přítelkyně Julie: Dilyana Yaneva, Tiffany ByrdKristýna Kmentová, Tybalt, bratranec Julie: Martin SvobodníkPetr HosUladzimir Ivanou, Merkucio, přítel Romea: Peter LerantJaime Segura Montero, Peter Vassilli, Benvolio, přítel Romea: Shoma OgasawaraRyunosuke Ishikawa, Paris, příbuzný vévody: Manuele BolzonelloDoychin DochevDillon Perry, Vévoda veronský: Ivan Příkaský, Karel LitteraThoriso Magongwa, Lorenzo, kněz : Karel LitteraIvan Příkaský. Uvedeno k 80. výročí světové premiéry v Národním divadle Brno. Premiéra 8. 3. 2019 v Janáčkově divadle, Brno.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 429)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,