Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Blogy

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 300)

    Chystal jsem se k návštěvě premiéry jednoaktové opery Chytračka, kterou uvedádějí posluchači hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění ve svém Divadle na Orlí. Obouval jsem si boty a lovil v paměti…

    Carl Orff, německý skladatel a pedagog. Jeho hudba je expresivní i něžná. Světové proslulosti došlo jeho scénické oratorium Carmina Burana (1936), první část rozlehlého triptychu. Z operní tvorby pak pronikavého úspěchu dosáhla právě Chytračka (1941) – uvedená v brněnské opeře 14. února 1975 pod taktovkou dirigenta Václava Noska. Jako pedagog prosazoval Orff spojení hudební výchovy s výchovou pohybovou a akcí…

    Kdysi dávno jsme se skladatelem Davidem Smečkou v dětském divadle Polárka snili, že pořídíme Orffovu sestavu nástrojů a budeme učit své děti. Koupili jsme jednu sadu – malá bicí, xylofonek, zvonkohru a k tomu zobcovou flétnu… Pak začaly jiné starosti…

    Na čtverci muž v sedlácké haleně (Vladimír Jindra) zpíval o těžkém údělu být nespravedlivě žalářován… FOTO MAREK OLBRZYMEK

    Usměvavá sestava studentek manažerství nás usadila. V hlubině orchestřiště se bratřily dva klavíry, bubny, bubínky a činely s xylofonem. Hudebníci neladili… měli naladěno… Důstojně vyhlížející dirigent jemnými gesty rozehrál směsici úderů paliček, rozechvívající dřeva, kovy i blány bicích nástrojů a kladívka bušící do strun klavírů. Na levé polovině útlého jevištního obdélníku se krčil našikmený čtverec. Nad ním se vznášely dva zavěšené trojúhelníky, vytvářející dojem kosočtverce. Na čtverci muž v sedlácké haleně (Vladimír Jindra) zpíval o těžkém údělu být nespravedlivě žalářován…

    Režisér Jan Levý bez experimentálních rozpustilostí sloužil jednoduchosti pohádkového příběhu o chytré sedlácké dívce, do které se zamiluje vladař a pod jejím vlivem propustí vězněné poddané. Volil jednoduché aranže scénických akcí tak, aby pěvci viděli na pokyny dirigenta a zvládali obtížnosti autorových hudebních nástrah. Představení prokázalo dobré vedení mladých, nadějných pěveckých osobností.

    Zuzana Machová (Chytračka), chytrá sedlákova dceru sešněrovaná korsetem a s průsvitnou suknicí a Robin Červinek s převislým pramenem bílých vlasů na vystříhané hlavěv roli nudícího se krutého krále. FOTO MAREK OLBRZYMEK

    Michal Marchold s převislým pramenem bílých vlasů na vystříhané hlavě a s nezbytnou cigaretovou špičkou v ruce vytvořil nudícího se krutého krále. Doubravka Součková chytrou sedlákovu dceru sešněrovanou korsetem a s průsvitnou suknicí a František Hertz zkrouceného skřeta zvaného Zaprodanec. Trojici komických slídilů v kožených pláštích a placatých čepicích předváděli tři Janové – Turčínek, Faltýnek a Šmatera.  Obzvláště povedeným byl basem obdařený tlouštík…

    Dobře si vedlo seskupení hudebníků, pod taktovkou dirigenta Jiřího Najvara. Jen s kostýmováním jsem nebyl zajedno. Chytračka byla oblečena do šatu snad orientální odalisky, dívky z pufu a trio komiků připomínalo rejdění tajných gestapáků… Snad to měla být připomínka autorova jinotaje uloženého do pohádkového hávu. V roce 1943, kdy byla tato jednoaktová opera poprvé uvedena, se Německo pro mnohé stalo vězením…

    Druhá premiéra opery se setkala s příznivým ohlasem diváků. FOTO MAREK OLBRZYMEK

    Druhá premiéra opery se setkala s příznivým ohlasem diváků. Spěchající Mab poznamenala: Zpívajícím nebylo rozumět. Škoda.

    Doufám, že se časem srozumitelnosti naučí. Jsou mladí…

     Brno – Komín, 4. 12. 2017

    Komorní opera Hudební fakulty JAMU, Brno – Carl Orff:  Chytračka (Die Kluge). Autor hudby a libreta Carl Orff , překlad zpěvných textů Jiří Joran, překlad dialogů a úprava Václav Málek, dirigent Jiří Najvar, asistent dirigenta Michael Dvořák, režie Jan Levý, asistent režie Kateřina Reichová, výtvarník kostýmů Eliška Lupačová Ondráčková j. h., výtvarník scény Jaroslav Záděra j. h., hudební nastudování as. MgA. Helena Fialová, Michael Dvořák, doc. Mgr. MgA. Tomáš Krejčí, Jiří Najvar, práce s dialogy Mgr. Vladimíra Šmukařová-Spurná, pohybová spolupráce Jiří Ullrich, produkce Michaela Gereová, Mária Takáčová, Vojtěch Pospíšil, asistenti produkce Jitka Bulíčková, Jan Braunšleger. Osoby a obsazení: Sedlák – Vladimír Jindra, Pavel Slivka, Sedlákova dcera – Jana Dvořáková, Zuzana Machová, Doubravka Součková, Král – Robin Červinek, Michal Marhold, Zaprodanec – František Herz*, Daniel Mišák*, Muž s mezkem – Vladimír Jindra, Vojtěch Šembera, Muž s oslem – Zdeněk Doležal, j. h., Ondřej Líňa, První – Michael Robotka, Jan Turčínek j. h., Druhý – Jan Faltýnek, j. h. Jiří Ullrich, Třetí – Ondřej Musil, j.h. Jan Šmatera, j. h. (*studenti Ateliéru muzikálového herectví Divadelní fakulty JAMU v Brně). Orchestr: 2 klavíry a Percussion Ensemble JAMU: klavír 1 – Jiří Hrubý, j. h. / Jana Hrubá, j. h., klavír 2 – as. MgA. Helena Fialová odb.as., MgA. Kostiantyn Tyshko, bicí nástroje 1 – Martin Švec, bicí nástroje 2 – Samuel Kmotorka, bicí nástroje 3 – Kristýna Švihálková, bicí nástroje 4 – Slavomír Kvasňovský, bicí nástroje 5 – Radim Večeřa, Hana Pavelková. I. premiéra 25. 11. 2017, Divadlo na Orlí, Brno.  II. premiéra 26. 11. (psáno z druhé premiéry).


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 300)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,