Divadelní noviny Aktuální vydání 13/2020

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

13/2020

ročník 29
23. 6.–1. 9. 2020
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 147)

    Brno, Brno, Brno, jako akord probíraný strunami zborcené harfy, prostor šlechtěný krutostmi a hanbou věků… Předměstí kvetoucí Vídně, maloměsto šilhající po slávě dotýkající se hvězd… Takové bývalo Brno.

    Tucek-Rotrekl-poster-16704

    To vše mě napadalo při pohledu na tok básnivých obrazů plynoucích z jevištních prostor brněnské Reduty. Co básníků se procházelo ulicemi tohoto města a kolik jsme jich vůbec měli… Jednomu z nich, Zdeňku Rotreklovi, vzdal hold režisér Martin Františák.

    Jako baldachýn se jevily husté propletence nad jevištěm visících uschlých korun starých stromů. Pod nimi bílá zeď. Na zdi naškrabáno slovo Údolní. Básník meditoval nad šatem mrtvého otce. Jako nad kolébkou.

    Dva běsnící kytaristé hlučeli. FOTO archiv NdB

    Dva běsnící kytaristé hlučeli. FOTO archiv NdB

    Dva běsnící kytaristé hlučeli. Shluk Brňanů a básník. Krejčí mu zkoušel černý kašmírový kabát. Brno vítalo soldatesku Třetí říše. Brno přítulné hajlovalo k poctě vůdce Hitlera. To město Brno, plné chrámů a ranních kuropění. Brno špikovali kolaboranti, udavači i kletí úředníci. Brno, ach mé Brno! Brno se stalo městem popravišť. Brnem táhla válka…

    Přítulné Brno se přimklo k vítězům. Kolaboranti kolaborovali, úředníci snovali krutosti, východ hvězd pěticípých se jim stal blízkým. Lítice msty se proháněly rozvalinami města. Bílá zeď zmizela…

    Vítězové mají vždy pravdu. Jejich knuta rejdila zrozeným státem a nevyhnula se ani městu Brnu. Zalíbilo se jí i v řadách básníků. Arestovaný Zdeněk Rotrekl zažil na vlastní kůži nelidské ponižování i krutá mučení v lágru.

     Arestovaný Zdeněk Rotrekl zažil na vlastní kůži nelidské ponižování i krutá mučení v lágru. FOTO archiv NdB

    Arestovaný Zdeněk Rotrekl zažil na vlastní kůži nelidské ponižování i krutá mučení v lágru. FOTO archiv NdB

    Těch mrtvých, co po vítězství „ismů“ vždy zbylo…

    Básník se z vězení vrátil a na jevišti dopsal svou poemu…

    Baldachýn suchých korun stromových se vznesl k oblakům, na horizontu dálek stál v holém „odrání“ strom. Bože, co bude dál? Ke komu přilneme příště?

    Michal Bumbálek ztvárnil věrně zrod a vývoj básníka do podoby nechtěného, nepatetického hrdiny své doby. FOTO archiv NdB

    Michal Bumbálek ztvárnil věrně zrod a vývoj básníka do podoby nechtěného, nepatetického hrdiny své doby. FOTO archiv NdB

    Představení navýsost bohaté na scénické obrazy se pyšnilo hereckými výkony. Michal Bumbálek ztvárnil věrně zrod a vývoj básníka do podoby nechtěného, nepatetického hrdiny své doby. Matčinu něhu navodila krásná Gabriela Štefanová, dívčí křehkost líbezná Magdalena Tkačíková a ženskou krutost uhrančivá Monika Maláčová. Usměvavou úřednickou bestiálností v roli Šantrocha perlil hostující Václav Veselý. Dobrotou, slušností a pokorným trpitelstvím ozdobil postavu perzekuovaného krejčího Schlessingera bard z dávné herecké školy Jaroslav Kuneš. Svět proradnosti a krutosti zastupovala dvojice osudových zvrácenců – věcnější Pivec v podání sympatického Martina Veselého a žoviální Piwetz přesvědčivě předváděný Romanem Nevěčným. Hrou na kytary, zpívaným i mluveným slovem dirigovali tempo inscenace Dušan Hřebíček jako kníže básníků a Michal Dalecký v roli Apollóna z Obilního trhu. Kultivovaným projevem se v mnohohlasém chóru blýsknul Štěpán Kamínský

    Je dobré v nejistotě doby osvěžovat historickou paměť o těch, kteří odešli… FOTO archiv NdB

    Je dobré v nejistotě doby osvěžovat historickou paměť o těch, kteří odešli… FOTO archiv NdB

    Uznání zaslouží scenáristé Petr Maška, Martin Františák, dramaturgyně Lucie Němečková, skladatel Jiří Hájek, autorka scénických návrhů Lucie Habajová a navrhovatelka kostýmů Katarína Kováčiková. Prach minulosti a válečného běsnění přenesli na prkna elegantní, mladistvě vypadající Reduty s poetickou noblesou.

    Zádumčivá atmosféra inscenace vede k úvahám i k hlubším zamyšlením. Básníkův příběh má co říci těm, kteří zažili, i těm, co jen slyšeli. Je dobré v nejistotě doby osvěžovat historickou paměť o těch, kteří odešli…

    Brno – Komín, 21. 2. 2016

    Národní divadlo Brno / Divadlo Reduta – Zdeněk Rotrekl, Martin Františák a Petr Maška: Podezřelá krajina s anděly. Režie: Martin Františák. Dramaturgie: Lucie Němečková. Hudba: Jiří Hájek. Scéna: Lucie Labajová. Kostýmy: Katarína Kováčiková. Pohybová spolupráce: Zoja Mikotová. Pěvecké nastudování: Petr Svozílek. Asistent režie: Adam Steinbauer. Inspice: Ludmila Havelková. Hráli: Michal Bumbálek, Gabriela Štefanová j.h., Jiří Pištěk j.h., Magdalena Tkačíková, Dušan Hřebíček, Michal Dalecký j.h., Jaroslav Kuneš, Václav Veselý j.h., Monika Maláčová, Maetin Veselý, Roman Nevěčný, Štěpán Kaminský, Jaroslav Dostál j.h., Vladimír Josef Kovář j.h. V inscenaci také zazněla píseň Jiřího Bulise Anděl radosti. Připraveno v rámci cyklu Spílání Brnu. Česká premiéra 18. února 2016.


    Komentáře k článku: Mudrování (nejen) nad divadlem (No. 147)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,