Divadelní noviny Aktuální vydání 12/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

12/2019

ročník 28
11. 6.–24. 6. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Mudrování nad 29. ročníkem festivalu Setkání/Encounter (No. 2)

    Festival je radost, ale i řehole. Je středa, noc. A přítel počítač nehodlá uložit název. Musím jej ošálit vypuštěním některých znaků… Pozdní odpoledne. Dopsal jsem text o prvém dnu festivalu. Má únava je značná… Jdu komínskými uličkami, kvetoucí přírodu nevnímám…

    Studenti Yaroslavl State Theater institute uvedou inscenaci Chekhov. Next, představení vzniklé na motivy textů irského dramatika Briana Friela. Foto archiv festivalu

    Sklepní foyer HaDivadla: přeplněno. Studenti Yaroslavl State Theater institute uvedou inscenaci Chekhov. Next, představení vzniklé na motivy textů irského dramatika Briana Friela.

    Vít Závodský, recenzent, vtipkuje na téma výuky herectví metodou Stanislavského. Vyprávím mu o svém neuvěřitelném dobrodružství, ve kterém jsem po boku slovenského herce Pavla Mikulíka pronikl o přestávce Gogolova Revizora do zákulisí moskevského divadla MCHAT a viděl tam v honosných fotelech sedět sošné herce ponořené do hlubin veřejné samoty…

    Vystavěné jeviště se bělalo. Foto archiv festivalu

    Vystavěné jeviště se bělalo. Na bíle podlaze bílé pianino s klávesnicí ohlodanou dřevokazem a bělostná kulisa zdi s posuvnými křídly dveří uprostřed. Romantické klavírní preludium provází vstup krásné dámy upnuté v černý šat. Ach ano, pro takové se romantikové stříleli… Herečka Olga Matrokhina v roli vdovy Ivanovny Popovové… Ve stísněném prostoru, vzniklém po roztažení křídel dveří, tančí vnadné lesní žínky… Přichází Medvěd, Grigorij Stěpanovič Smirnov v kožichu. Má ovázány prsty a předloktí levé paže. Herci Artyomu Sukhanovi se asi musel nedávno přihodit nemilý úraz. Části úsměvné Čechovovy hříčky Medvěd jsou hrány v duchu nefalšovaného ruského realismu. Vtipně, s espritem a s butelkami stoličné vodky za zády.

    Anastasja Klimuškina a Sergej Churakov excelují! Foto archiv festivalu

    Ve druhé části inscenace hrají mladí herci brilantním způsobem pomyslný dialog Soni Serebjakové, postavy Čechovovy hry Strýček Váňa, a Andreje Prozorova, figury z Tří sester.

    Anastasja Klimuškina a Sergej Churakov excelují! Mladíček Churakov je starý pán. Způsob jeho mluvy, držení těla, gesta… Neuvěřitelné… Když usedá k pianu, těkají mu oční panenky. Až tvář s rašícími štětinkami knírku pod nosem prozrazuje hercovo mládí… Klimuškina Soňu žije. Filosofuje, snaží se získat Andrejovu přízeň, postupně se opíjí, tělo jí vláční, jazyk těžkne… V jevištním „výklenku“ se vedle chóru proměnných tanečnic zjevují haluze uschlých stromů. Lesní žínky spolu se sólisty předvádějí závěrečná uchopení současnosti. Zběsile tančí…

    Představení má úspěch. Múza Mab je okouzlena. Pan Grulich říká: Škoda. Měli v druhé části škrtat. Bylo to trochu dlouhé… Podal jsem ruku teatrologovi Závodskému: Víte, slyšel jsem Stanislavského plakat štěstím…

    Popíjíme kávu, říkám: Takto jsme hrávali Čechova v Mahence… Mab se protáhne: Na festivalech je nejhorší bleskové přeskakování z jedné divadelní poetiky do druhé… Rusové byli fakt dobří…

    Brno – Komín, 4. 4. 2019

    ///

    Více na i-DN: Setkání/Encounter


    Komentáře k článku: Mudrování nad 29. ročníkem festivalu Setkání/Encounter (No. 2)

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,