Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Martin Otava a Tomáš Ondřej Pilař: Máme gentlemanskou dohodu

    Dvojrozhovor s ředitelem a šéfem opery Divadla J. K. Tyla v Plzni

    Martin Otava s Tomášem Ondřejem Pilařem a Radmilou Hrdinovou při zahájení plzeňského představení na festivalu OPERA 2020 ve Stavovském divadle 12. ledna FOTO JOSEF HERMAN

    Šéf opery Divadla J. K. Tyla v Plzni Tomáš Ondřej Pilař na sociálních sítích 2. února oznámil: Po vzájemné domluvě s ředitelem DJKT opustím v červnu po šesti letech post šéfa plzeňské opery, a to z důvodu odlišných názorů na její další směřování. Sotva kdo podobný krok očekával, proto jsme oběma položili tři analogické otázky.

    Pane řediteli Otavo, v čem tkví rozpory ve vedení opery mezi vámi a panem šéfem Pilařem?

    Jak jsme se již oba vyjádřili v prohlášení, jedná se o názorovou odlišnost na další směřování plzeňské opery. Stejně jako pan Pilař ctím naši gentlemanskou dohodu, a tak podrobnosti zůstanou mezi námi.

    Jak budete situaci řešit?

    Rozhodně uvážlivě. Je to ředitel, kdo nese odpovědnost za celé divadlo, včetně všech jeho souborů, a to jak umělecky, tak ekonomicky. Proto ředitel musí mít jasno, kam má směřovat celé divadlo, jeho jednotlivé soubory, ve střednědobé i dlouhodobé strategii. DJKT má zřizovatelem schválenou strategii až do roku 2030 a k její úspěšné realizaci musím pro soubor opery najít ekonomicko-manažersky a umělecky zdatnou osobnost, která bude ochotna pro plzeňskou operu zásadně omezit své eventuální umělecké aktivity a bude trávit většinu času v Plzni. Pod šéfa opery spadá více než sto zaměstnanců a desítky hostů, a tak dalším kritériem je, aby nový šéf uměl dobře komunikovat se spolupracovníky. Mám již několik zájemců o tuto pozici, začínám sám oslovovat některé osobnosti, ale nového šéfa jmenuji, až o něm budu přesvědčen, protože já za něj ponesu odpovědnost před zaměstnanci, diváky, zřizovatelem a nakonec i před odbornou veřejností.

    Jak hodnotíte dosavadní spolupráci s Tomášem Ondřejem Pilařem a stav opery pod jeho vedením?

    To, že jsem ho jmenoval šéfem opery jako čtyřiadvacetiletého čerstvě dostudovaného režiséra, který neměl žádné zkušenosti s vedením souboru, byl velký risk. Ale vždy dám na svůj nos, na instinkt. A nemýlil jsem se. Tomáš odvedl za těch šest let pro naše divadlo, pro Plzeň obrovský kus práce, která věhlas a kvalitu plzeňské opery posunula opět o kus dál. Jeho odchodem z pozice šéfa opery naše spolupráce nekončí. Vzájemně jsme se dohodli, že v Plzni bude nadále pravidelně působit jako hostující režisér.

    Pane šéfe Pilaři, v čem podle vás tkví rozpory ve vedení opery mezi vámi a ředitelem Otavou?

    Toto téma bych si dovolil gentlemansky ponechat mezi mnou a panem ředitelem.

    Co plánujete po svém odchodu?

    Přestože již nyní zvažuji konkrétní pracovní nabídky, které jsem po oznámení své rezignace obdržel, ponechávám si co nejvíce času, abych vše důkladně zvážil. Za všech okolností se nyní budu více věnovat práci režiséra na volné noze a zejména teď cítím potřebu se umělecky a osobnostně zdokonalovat.

    Jak hodnotíte svou dosavadní spolupráci a stav opery DJKT?

    Bylo to šest krásných a intenzivních let, během nichž musím ocenit podporu ředitele i zřizovatele pro mé „šílené“ a někdy megalomanské vylomeniny. Rozjeli jsme naprosto unikátní triptych Monteverdiho oper, realizovali sérii monumentálních inscenací pod širým nebem se stovkami účinkujících, uvedli tři světové premiéry a v dramaturgii se zaměřili zejména na exkluzivní repertoár, v němž byly takové klenoty jako Iris, Médea, Jana z Arku na hranici, Idomeneo nebo Monteverdiho Orfeo. Velký důraz jsme kladli na širokou paletu vzdělávacích a popularizačních aktivit pro publikum od mateřských škol až po univerzitu třetího věku. Z Plzně odcházím v situaci, kdy máme vynikající orchestr, sbor i sólový ansámbl, fenomenální dětský sbor, náš repertoárový provoz má kontinuálně vysokou úroveň a u široké a stabilizované divácké základny máme důvěru a pověst souboru, který přináší silné a poetické zážitky. Do budoucna bych souboru popřál zejména moudrého a schopného šéfa, který jej bude mít rád alespoň tak, jako mám já.


    Komentáře k článku: Martin Otava a Tomáš Ondřej Pilař: Máme gentlemanskou dohodu

    1. Richard J.

      Avatar

      Tak jsme se po gentlemansku absolutně nic nedozvěděli.

      25.02.2020 (11.30), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    2. Josef Herman

      Josef Herman

      Bohužel máte pravdu.
      Ke škodě zdejších divadelních poměrů.

      25.02.2020 (11.36), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,