Divadelní noviny Aktuální vydání 16/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

16/2024

ročník 33
1. 10. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Lucie Ferenzová: Zvolili jsme horizontální způsob sdílení

    Pražské A studio Rubín je známé tím, že se zaměřuje na nové původní české hry. Má v tom už dlouhodobou tradici a mnozí mladí autoři – i režiséři – se právě zde poprvé představili veřejnosti. V loňském roce vypsalo A studio Rubín program Autor v domě, tehdy pod vedením Dagmar Radové, kterou v době mateřské dovolené zastupuje stálá spolupracovnice divadla, renomovaná autorka a dramaturgyně Lucie Ferenzová. Zajímaly nás podrobnosti.

    Vybraní tvůrci společně s lektory v A Studiu Rubín FOTO Lenka Glisníková

    Můžete stručně popsat, co si pod názvem Autor v domě představit?

    Je to dílna, kterou iniciovala Dagmar Radová, a v prvním ročníku jsme ji spolu s ní vedli já a René Levínský. Její podstatou je podpořit vznik nových českých textů. V německojazyčném prostředí je mnohem více autorů, scénické psaní se dá studovat jako obor, existuje celá řada festivalů podporujících novou dramatiku, u nás je to horší. Mnohdy je důležité, aby se s autory o jejich textech vůbec někdo z divadla začal bavit.

    Kolik autorů se přihlásilo a jak se z nich vybíralo? Jaká byla kritéria?

    Do prvního Autora v domě se přihlásilo přes třicet zájemců. Poslali synopsi, krátký životopis, motivační dopis a ukázku z tvorby. Z nich jsme vybrali čtyři. Někdy rozhodlo zajímavé a nosné téma hry, kterou autor chce napsat, někdy úroveň a originalita přiložených ukázek, někdy prostě jen intuice, že s tímto člověkem bude zajímavé psát a sdílet tvůrčí zkušenosti.

    Nakonec ale vznikly nejen hry začínajících autorů, ale také vaše vlastní.

    S nápadem, že psát budou i mentoři, přišel René Levínský. Vznikla tak originální dílna, ve které se sdílí průběh psaní a všichni jdou s kůží na trh. Scházeli jsme se jednou měsíčně, prázdniny byly na dopsání textů a v září měly texty víceméně finální podobu. Od synopse, první scény přes hledání možných dějových linií až po verze konců jsme si vznikající texty navzájem komentovali a četli si je nahlas, což je pro divadelní hru velmi podstatné.

    Takže jaké texty konkrétně vznikly?

    Vzniklo šest textů, z nichž dva už měly premiéru – Tumor: karcinogenní romance Dagmar Radové a A osel na něj funěl Reného Levínského. Čtyři texty budou teď od ledna v A studiu Rubín měsíčně premiérově scénicky čteny: Čtyři roční období Barbory Hančilové, Apollo 1.1. Ondřeje Šulce, Quit livin’ on drams Bernardety Babákové a Bez zpáteční jízdenky Evy Blechové. Taky vznikla dramatizace Jezera podle Biancy Bellové. Jako první se divákům představí 31. ledna od 19.30 hodin text Barbory Hančilové v režii Ondřeje Štefaňáka a interpretaci Anity Krausové a Jana Bárty. Vstup je volný.

    Zajímalo by mě, jak konkrétně probíhala práce na textech.

    Bylo nám proti mysli vystupovat v pozici někoho, kdo „ví víc“, asi hlavně proto jsme tedy zvolili tento horizontální způsob sdílení tvůrčího procesu psaní. Taky se ukázalo, že je to způsob psaní pro divadlo velmi nosný – v určitých momentech autor potřebuje text slyšet, aby se posunul dál, popřípadě něco změnil nebo objevil další možnost. Byla to vlastně taková simulace ideální situace, kdy se na začátku nad tématem sejdou tvůrci, autor píše, herci čtou a dramaturg nebo režisér posouvá možné významy a společně vzniká konkrétní dílo, v němž jsou všichni zainteresováni, a zpětně to nejvíc přináší právě scénickému autorovi, který vidí, zcela prakticky, kudy se vydat a co jsou slepé uličky psaní do šuplíku. V ideálním případě to takto v divadle založeném na autorských textech funguje.

    Mají začínající dramatičtí autoři, kteří první běh zmeškali nebo dosud neměli odvahu se přihlásit, ještě nějakou šanci?

    Ano. Projekt pokračuje druhou výzvou Autor v domě II. Zájemci mohou do Rubínu do 31. ledna zaslat motivační dopis, strukturovaný životopis, náčrt budoucího textu a jednu až dvě ukázky z dosavadní tvorby s komentářem, proč zrovna tyto ukázky zvolili. První kolokvium se bude konat již 15. února a tentokrát bude Autor v domě probíhat s mentory Simonou Petrů, Ondřejem Novotným a se mnou. Výsledky budou zase představeny formou scénického čtení nebo některý z textů rovnou zařadíme do dramaturgického plánu A studia Rubín a nastudujeme.


    Komentáře k článku: Lucie Ferenzová: Zvolili jsme horizontální způsob sdílení

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,