Divadelní noviny Aktuální vydání 6/2019

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

6/2019

ročník 25
19. 3.–1. 4. 2019
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • Hledat
  • Facebook Divadelních novin

    Kdo zasedne v pražské grantové komisi

    Pražský radní Jan Wolf představil v první polovině května členům výboru pro kulturu svůj návrh na složení komise pro udělování grantů v oblasti kultury a umění. Její odpovědnost je veliká: mimo jiné rozhoduje o rozdělení stovek milionů korun mezi pražská divadla nebo divadelní soubory, a tedy občas i o jejich bytí, či nebytí. Pokud navržené členy komise odsouhlasí rada – a není žádný důvod, aby se tak nestalo –, zůstanou ve funkci po další tři roky. Po jmenování jsou neodvolatelní.

    Do grantové komise byl „za divadlo“ nominován Vlastimil Ježek – bývalý ředitel Českého rozhlasu a Národní knihovny, nyní šéf Obecního domu. Taková manažerská „šajba“ ještě v pražské grantové komisi neseděla. Taky nebývá úplně zvykem, že v ní zasedá šéf organizace, byť akciové společnosti, kterou de facto ovládá pražská politická reprezentace. Vlastimil Ježek v odpovědi na otázku DN, zda ho nominace překvapila a jestli se rozhodoval, zda tuto odpovědnost přijmout, odpověděl: Po osmi letech působení na katedře produkce pražské DAMU ne tak moc předpokládám, že složení grantových komisí je třeba v čase alespoň částečně proměňovat a lidí jistě není nazbyt. Zejména proto, že před rozhodnutím získáte hodně nových přátel a po něm přijedete i o ty dosavadní. Nominace Vlastimila Ježka má své nesporné výhody. Jako manažer bude umět velmi dobře číst v rozpočtech a ekonomice hodnocených projektů, což je dovednost, která často členům podobných komisí chybí. A do jaké míry sleduje dění v pražských divadlech? V rámci mých časových možností. Na poslední premiéře jsem byl v Dejvickém divadle vlastně ne s dětmi na operním Jeníčkovi a Mařence jinak se ale snažím navštěvovat jiná představení než premiéry (naposledy ze studijních důvodů jedno z představení Spejbla a Hurvínka pro dospělé diváky). Naštěstí také existuje odborný tisk včetně Divadelních novin, kde si člověk může doplnit alespoň zprostředkovaně to, co sám nestíhá.

    Druhým „za divadlo“ nominovaným členem grantové komise je Daniel Přibyl, umělecký šéf Městského divadla Kladno. Z jeho odpovědi je zřejmé, že úkol nebere na lehkou váhu: Práce Komise Rady hl. m. Prahy pro udělování grantů v oblasti kultury a umění je mimořádně exponovaná, její rozhodnutí mají značný vliv na pražskou divadelní kartografii. Vyčítal bych si, že jsem k tomu nemohl přispět svým profesním názorem, ačkoli připouštím, že o mnoha problémech současné pražské divadelní sítě smýšlím poměrně radikálně. Přibylova účast v grantové komisi je výhodná už proto, že vzhledem k jeho angažmá na mimopražské scéně nehrozí, že se ocitne v nějakém dramatickém střetu zájmů. Navíc je pověstný tím, že má široký přehled o tvorbě jednotlivých divadel i souborů nezávislé a alternativní scény. Zaměření obou pánů se tak velmi dobře doplňuje.

    Na nich také bude, jaký tým spolupracujících hodnotitelů si vytvoří. Jejich odbornost, nestrannost, odvaha a znalost aktuální práce pražských divadel by měly být zárukou, že se udělené granty opravdu dostanou těm nejlepším nebo prokazatelně perspektivním souborům a uskupením. Zatím an i jeden z pánů žádná jména vyslovit nechce. Ani jeden zatím neuvažuje o tom, zda a jaké změny by ve stávajícím grantovém systému navrhl. A pan radní Wolf má, co se grantového systému týče, jasno: Hlavní město Praha má jeden z nejlepších grantových systémů v republice a možná i v EU. Grantový systém HMP je transparentní systém, kam politici zasahují co nejméně, řekl na zasedání výboru pro kulturu na začátku května.


    Komentáře k článku: Kdo zasedne v pražské grantové komisi

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,