FESTIVAL: Střípky z Venuše
Festival Venušiny dny, v němž jde ponejvíce o ženy, Venuši ve Švehlovce sluší. I když nemusí sedět každému, bezpochyby je zajímavé sem aspoň nakouknout. A každá divačka zde určitě najde spřízněné duše… Akcí je ovšem hodně, času málo. A tak jsem se zmohla na pouhou ochutnávku.
Zaujal mě Den macech, věnovaný nevlastním matkám, a nejen jim. Happeningu v Riegrových sadech na úvod jsem se sice nezúčastnila, zato jsem zašla na konceptuální část přímo v sále Švehlovky. A nabídly se mi tu nejrůznější alternativy image dnešních macech. Taková maceška totiž může být v očích dítěte zlá či démonická, ale může být také dobrou vílou. A tak jsem putovala po sále, kde mi jedna z macech nabídla nepříliš vzhledný špenát. Ano, děs pro mnohé děti, zvlášť, když se nutí dojíst! Naštěstí, mám špenát ráda, a tak jsem to nebrala jako macešinu pomstu, a poctivě všechno snědla, i tu poslední lžičku, kterou macecha důsledně vyškrábala z talířku. Další zastavení bylo nahlédnutím do pelíšku plného měkkých polštářků, kde se předčítalo z knih. Takové příjemné chvilkové spočinutí, z této macešky vyzařoval klid a pohoda. Do třetice jsem vyslechla několik příběhů. Podle předmětů, které jsem si vybrala na stole vypravěčky, vyprávěla mi krátké příběhy žen, které ovlivnily její život.
Druhá návštěva organicky propojila svět profesionálního a amatérského divadla, a to jak na jevišti, tak v hledišti. Na Lenku Hulákovou, obětavou organizátorku mnohých festivalů a herečku různých uskupení (hlavně VAD Kladno), se přišla podívat spoustu sympatizantů. A když bonusem byla Ivana Uhlířová, čekal nás vskutku originální kousek Válovky, o svérázných sestrách – malířkách, a to ve stadiu velké rozpracovanosti (kdo neviděl, a chce, prý se má těšit na 7.května!). Herečkám se podařilo napojit se na sebe navzájem, a s vtipem i vážností zároveň vytvořit autentickou love-hate sesterskou atmosféru dvou bytostí, které mají dohromady jednu duši.
Do třetice povedená derniéra olomouckého divadla Na cucky Zkáza totálního myšlení (hrála se od roku 2021), hravá a dravá scénická esej na téma vztahy, a skrytá ženská síla. Podle Marguerite Durasové napsala a zrežírovala Júlia Rázusová. Herecké trio Natálie Golovchenko, Táňa Malíková a Zdeněk Lambor rozehrávají dialogy mluvené i pohybové na ploše 4 x 4 m opatřené prostupnou matrací, z níž se vynořují a opět do ní zaplouvají. Takže máme možnost sledovat i to, co se děje v „suterénu“, i co se děje nahoře, symbolický žensko-mužský souboj, ale také souboj s alkoholem a jinými neřestmi. Celé je to lehce poetické, lehce perverzní, ale především vtipné a hravé jak v textu, tak ve formě. Inscenace ovšem zahrnuje v původní podobě možnost náhodného diváka, který dostane ipad s patnácti melodiemi, přepínáním ovlivňovat náladu a rytmus představení. V tomto případě ovšem herci žádali o konkrétní melodie, a tak to bylo „jejich“ možná o trochu více než obvykle. A bylo to zastavení příjemně nadčasové, spontánní a zábavné.
Komentáře k článku: FESTIVAL: Střípky z Venuše
Přidat komentář
(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)