Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly Zprávy

    …příští vlna/next wave… v Brně

    Přesně měsíc po zahájení dvacátého ročníku – tedy v sobotu 26. října 2013 – se …příští vlna/next wave… přesouvá do Brna a nabídne čtyřdenní program. Letos festival navázal užší spolupráci s nejprogresivnějším brněnským prostorem pro mladé umělce – Kabinetem Múz.

    Tamní dramaturgyně Simona Petrů k nově započaté spolupráci uvedla: Brněnský prostor Kabinet Múz si od svého znovuotevření přeje být vstřícným a otevřeným místem pro vznik a rozvíjení nonkonformních a alternativních směrů. Podporuje a podněcuje mladé tvůrce, dopřává jim prostor pro umělecká i lidská setkání s jejich kolegy i publikem. Festival …příští vlna/next wave… souzní s naším programem a chápáním umění, které má překračovat hranice žánrů, povzbuzovat, oslovovat, burcovat, neustrnout v konformitě, vznikat s radostí a žít naplno. Dávat šanci vyslovit se, těm, kteří mají co říct.

    Brněnská část …příští vlny/next wave… potrvá od soboty 26. do úterý 29. října, osm festivalových představení se odehraje na třech místech – už v zmíněném Kabinetu Múz, Zbrojovce Brno a v tovární hale Malá Amerika.

    velke logo

    Kompletní program brněnské části festivalu:

    Sobota 26. 10.

    18.00 – KABINET MÚZ

    Ema Křížová, Pavol Seriš – Inu, nevidno pevninu

    Jevištní tvar, jenž se skromnými scénickými a bohatými fantazijními a hereckými prostředky vypráví o hranicích mezi světy reality a světy příběhů. Hrají si spolu, potkávají se, vymezují, prostupují? Vejděte s fantazií a otevřenou myslí, bez předsudků a očekávání – nechte se překvapovat a budete překvapeni.

    20.00 – KABINET MÚZ

    II. Pád – Stadec Dorost – Brno Bezhlavě

    Bezvýhradně autorská inscenace, která se prostřednictvím autorských výpovědí jednotlivých herců snaží pojmenovat vztah členů souboru k městu Brnu. (r. Vítězslav Větrovec)

    Neděle 27.10.

    19.00 – KABINET MÚZ

    Mattěj Frank a Veronika Dombrovská – Postel

    „Připadá mi, že mívám brutální, iracionální pocity zamilovanosti, naprosto neovladatelná euforie, koncentrace na jednoho člověka, trvá to pár dnů a je to jako… extáze, kterou jsem nikdy neměla, ale asi tak bych to k tomu přirovnala. Takový pocit, klasický, jarní, takový pocit, který tě úplně naplní, že asi vlastně ani nepotřebuješ jíst, protože jídlem bys třeba zamazal tu chuť, kterou si představuješ, že ten vzduch všude kolem má.“

    21.00 – ZBROJOVKA BRNO, LAZARETNÍ 1

    Peter Gonda – Sarajevo

    Události odehrávající se během války, která mohla zuřit vlastně kdekoli, inscenované fragmentární a nelineární formou. Autoři se volně inspirují Deníkem Zlaty Filipovičové – 11- ti leté dívky ze Sarajeva, která v autentických zápiscích zachycuje příchod vojska a průběh bojů ve své zemi a sbírkou reportáží českého žurnalisty Jana Urbana Všem Sráčum Navzdory. Násilí na divadle, dětské hry na život a smrt a apokalyptická romantika.

    killwill

    Kdo je Kill Will? A kdo ho zabil? FOTO ARCHIV

    Pondělí 28.10.

    18.00 – KABINET MÚZ

    Anička a letadýlko – Kill Will

    Will zabil skoro všechny. Kdo zabil Willa?

    William S. je nejslavnější světový dramatik. Ale stal se mu malér! Ztratilo se mu jeho plnicí pero. Teď se pero toulá světem a vypráví příběhy. (r. Anička Duchaňová)

    19.00 – industriální hala Malá Amerika, Nádražní ul.

    Divadlo D’Epog – 121

    Orgie sdělnosti. Úspěšný projekt zaměřený na lidi. Nekonfliktní a bezpečný výzkum percepce těch, bez nichž bysme, kurva, nebyli. Voly, voly, jak si vlastně povídáte? Bu bu bu bu bubu, bu bu bu bu bubu. (r. Lucia Repašská)

    19.30 – KABINET MÚZ

    Pavol Seriš – Chutilo vám, páni?

    Autorská hra čerstvého absolventa JAMU a spoluzakladatele trenčínského Neandrtal Teatr Pavla Seriše. Divadlo jednoho herce z podivného světa restaurací, kaváren a číšníků. Herec odehraje více než 20 různých postav a typů, používá minimum rekvizit a žádá si aktivitu, představivost a hravost od diváků. Komedie v sobě spojuje činohru, pantomimu, absurditu a taneční prvky a vzešla ze spolupráce s uznávaným českým hercem a režisérem Arnoštem Goldflamem na JAMU v Brne.

    Mileniny recepty

    Dvě ženy – Honza Krejcarová
    (Naďa Kovářová) a Milena Jesenská (Ivana Uhlířová) FOTO JAN DVOŘÁK

    Úterý 29.10.

    19.30 – KABINET MÚZ

    Petrů/Polívková – Mileniny recepty

    Už konečně do prdele

    s pravou podstatou věci

    a nejen prdelkovat okolo

    s recepty na zlepšení společnosti

    (Egon Bondy – Deník dívky, která hledá Egona Bondyho)

    Skutečné osudy Mileny Jesenské a Honzy Krejcarové se staly výchozím materiálem dialogu dvou žen, matky a dcery rekapitulující svůj život v kuchyni – centru domova a rodinného života, který ani jedna z nich v harmonické podobě nikdy nepoznala. Jejich příběhy jsou plné protikladů, stejně jako jejich charaktery. Neustálý pohyb mezi vznešeností a přízemností, krásou a ošklivostí, luxusem a nedostatkem, ideálem duchovní čistoty i nejnižšími pudy určuje hranice jejich existence na pomezí reality a vysněných představ.

    Naší snahou není dokumentovat životy Jesenské a Krejcarové. Už ve spojení těchto dvou reálných postav v jednom čase a prostoru je obsažena fabulace a osobní interpretace jako princip vyprávění. Z fragmentů vzpomínek a myšlenek skládáme vlastní obrazy intimního světa dvou žen, jejichž životy rámuje „šílené“ 20. století. Dobové prameny v inscenaci Mileniny recepty neslouží k rekonstrukci, vedou spíš k vytvoření určité emocionální stopy, která je v autentických dokumentech patrná a pojí se s vlastními myšlenkami a prožitky tvůrců. (r. Kamila Polívková)


    Komentáře k článku: …příští vlna/next wave… v Brně

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,