Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Názory – Glosy

    Ceny Thálie přezouvají gumy

    I když na adresu Cen Thálie padla během let spousta kritických slov, přece se ukázalo, že jejich absence by byla obrovskou dírou v českém divadelním životě. To si bezpochyby uvědomuje i Herecká asociace, která průběh a udělování těchto cen organizuje. V každém případě se po pětadvaceti letech vyhlašování nejlepších výkonů v oborech činohry, baletu a dalších pohybových disciplín, opery, operety a muzikálu za předchozí kalendářní rok na základě práce odborných porot ve slavnostním večeru na scéně pražského Národního divadla a přenášeného Českou televizí už svým způsobem přežilo. Doba si žádá změnu. Zde se ovšem celý systém udělování ocitá na tenkém ledě. Na jedné straně se jedná o záležitost, jež by pro umělce (a tedy i diváky) měla být událostí, která má vážnost a nehraničí se zlehčováním herecké profese, na druhé straně si mediální podpora ze strany televize žádá větší zábavnost při udělování. Neboť jinak není důvod, aby předávání zabíralo místo ve víkendovém prime timu. Na druhé straně jsou tu požadavky přímo z divadel či od fanoušků některých osobností, kterým se hodnocení nezdá spravedlivé. Vždy se najde někdo, kdo na Thálii přes nesporné kvality své práce marně čeká. Dalším problémem je, že tento typ akcí potřebuje silnou sponzorskou podporu, kterou svého času zprostředkovával slovenský podnikatel Peter Kovarčík. Po jeho náhlé smrti Thálie doslova osiřely. Ondřej Kepka ovšem na tiskové konferenci důrazně a velmi pregnantně sdělil, že není pravda, že by se Ceny Thálie odkládaly z finančních důvodů: Peníze nemáme ani teď a nebudeme je mít ani na podzim, konstatoval lakonicky. Takže posunutí udělování Cen Thalií je podle něj motivováno snahou o inovaci, díky níž by se tyto divadelní ceny měly přiblížit v hodnocení i prezentaci cenám filmovým, a to jak Českému lvu, tak Oscarům. A k jakým konkrétním změnám se tedy Herecká asociace, pokud jde o ceny Thálie, chystá? Ve struktuře dojde k několika zásadním změnám. Ruší se Kolegium pro udílení Cen Thálie za celoživotní dílo v jednotlivých kategoriích, nicméně ceny zůstanou zachovány. Kolegium bude nahrazeno Českou akademií divadelníků, do níž budou automaticky spadat všichni umělci, kteří v průběhu let získali některou z Cen Thálie, a k nim budou přizváni i další čestní členové. Hlasovat by se mělo přes internet a tyto ceny by do hodnocení měly zahrnout i profese jiné nežli ty hlavní (herecké, pěvecké, taneční…). Ceny Thálie se do budoucna rozšíří o další kategorii určenou pro alternativní a loutkové divadlo, která však bude mít jen jednu cenu pro oba gendery. Naopak počet cen za celoživotní dílo se rozšíří na pět, takže bude možné udělit dvě ceny pro činoherní herce, tedy pro muže a ženu. Vzhledem ke změnám hodnoceného období – nikoli kalendářní rok, ale sezona – budou letos, tedy na podzim, udělovány ceny za delší období: za rok 2018 a sezonu 2018/2019. Následně v roce 2020 budou ceny uděleny za výkony v sezoně 2019/2020.


    Komentáře k článku: Ceny Thálie přezouvají gumy

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,